Nakon što je Digitalni forenzički centar objavio analizu o novoj mreži bot naloga u Srbiji, koji su objavili skoro svi domaći, ali i regionalni pa čak kineski, američki i mediji iz Centralne Evrope, od juče su sajtovi DFC-a, Atlantskog saveza Crne Gore i 2BS foruma bili na stalnoj meti hakera.

Podsjećamo, analizom objava na Tviteru, od 09. marta do 09. aprila  pronašli smo 30.000 tvitova sa naloga u Srbiji, koji u sadržaju imaju ključne riječi Kina i Srbija. Čak 71,9 odsto tog sadržaja poteklo je sa „bot“ naloga. Velika mreža provladinih „bot“ profila pisala je i veličala kinesku pomoć, ali i prijateljstvo između dvije zemlje i povećavala vidljivost objava ritvitovanjem, istodobno kritikujući EU, zbog navodnog izostanka pomoći.

Simptomatično je što se prvi hakerski napad na naša tri sajta desio nedugo nakon što je Sputnjik objavio našu analizu uz naslov: “NATO se iz Podgorice brine što je Beogradu Peking bliži od Briselu”.  Uz prenošenje samo dijela analize, Sputnjik zaključuje da naše istraživanje ima veze s Alijansom ne komentarišući dodatno činjenice koje smo otkrili.

DFC se uspješno odbranio od napada

Tako navode da “DFC  rezignirano pita — da li je to Beogradu „Peking bliži od Brisela”. Istina je – međutim da se nijesmo pitali da li je Srbiji bliža Kina od EU. U našem tekstu je objavljen međunaslov – Peking bliži od Brisela. Dakle, nijesmo se pitali, već objavili međunaslov uz činjenice. Za predsjednika Srbije pomoć iz Kine i Rusije je bila bratska, dok je otvoreno kritikovao EU ocjenjujući kako evropska solidarnost ne postoji.  Ipak iz Brisela je pomoć stigla. U prvom paketu Zapadni Balkan je dobio 340  miliona eura, od čega Srbija najviše – 15 miliona hitne pomoći za zdravstveni sektor i 78,4 miliona eura za prevazilaženje ekonomske krize koja će uslijediti zbog korona virusa.

Suština naše analize, iako to Sputnjik spinujući želi da sugeriše, nije u ocjenama da li Srbija mijenja spoljno-politički kurs, već u novoj mreži bot profila koju smo otkrili u toj zemlji, što je jasno naznačeno i u naslovu i u samom tekstu. To što su botovi u više od 21 hiljadi tvitova svjesno plasirali sadržaj veličajući kinesku pomoć, predsjednika Vučića i istovremeno krikovali EU zbog navodnog izostanka pomoći, nije naša ocjena ili vrednosni sud već puka činjenica. Kao i kritikovanje koje je Vučić uputio Briselu, istovremeno hvaleći Kinu i Rusiju.

Nakon što je Sputnjik objavio svoju verziju naše analize, taj tekst je prenio portal Iskra, a kasnije i sajt Informera. Tekst tog tabloida je naslovljen: OVI VIŠE NEMAJU MERE! NATO IZ PODGORICE NE KRIJE BES ZBOG SRBIJE! Smeta im što je Beograd dobio pomoć iz Kine i Rusije, ali i zahvalnost naše zemlje Moskvi i Pekingu! Kasnije je taj tekst prenio portal Intermagazin.

Analiza DFC-a objavljena i na naslovnim stranama regionalih medija

Informer se pominje kao jedan od medija u našoj analizi koje su, uz Kurir i TV Pink, botovi najviše citirali, a od ranije su poznati kao, najblaže rečeno, vjerni podržavaoci Aleksandra Vučića. Od izbijanja epidemije korona virusa imali su dvije faze. Prvo su, krajem februara, pokušali da umanje ozbiljnost epidemije korona virusa prenoseći riječi doktora Nestorovića uz naslov:  Korona virus je smešan, ne treba nositi maske, da bi već 12. marta promijenili priču, pa su se umjesto čuvenog “šopinga u Milanu” odlučili za naslovnicu: Srbija na udaru opasnog virusa – Rat protiv korone.

S druge strane našu analizu u izvornom obliku prenijeli su brojni domaći, regionalni mediji, pa čak i kineski mediji, a nakon toga je naš predstavnik gostovao i u programu regionalne N1 Televizije.

Napadi na naše sajtove, sa adresa koje smo utvrdili, neće nas pokolebati u našoj misiji razotkrivanja dezinformacija i lažnih vijesti u borbi za demokratiju. To nam samo pokazuje da smo na pravom putu.