Suština promocije i marketinga sadržaja na internetu jeste stvaranje internet „saobraćaja“. U borbi medija za opstanak i zaradu na onlajn  tržištu, često kao alat posluže i klikbejtovi – senzacionalistički naslovi čiji sadržaj uglavnom odudara od teksta koji slijedi. Oni se koriste ljudskom prirodnom radoznalošću i kreiraju se iz finansijskog interesa, to jest zbog povećanja čitanosti. Najjednostavnije rečeno, klikbejt nudi više nego što može da da.

Naslovi poput: Nećete vjerovati ovome, Ovo morate vidjeti, Ono što se dogodilo će vas šokirati najčešći su primjeri ‘mamaca za klikove’ koji čitaocima navodno nude ekskluzivan sadržaj.

Značaj naslova postao je važniji nego ikada, a njegovu važnost najbolje je ocrtao „otac oglašavanja“ Dejvid Ogilvi koji je kazao da ljudi pet puta više čitaju naslove nego sam tekst. Kada ste napisali dobar naslov, 80 centi vašeg dolara je već potrošeno, rekao je Ogilvi, kojeg je časopis Time proglasio najtraženijim čarobnjakom industrije reklamiranja.

Fenomen klikbejta nije stran ni u regionalnom medijskom prostoru, gdje smo u periodu od 15. marta do 25. maja identifikovali i analizirali 126 klikbejt naslova. Među portalima koji plasiraju ovakve članke prednjače oni koji su registrovani na teritoriji Srbije.

Od rubrika u kojima je objavljivan ovakav tip sadržaja prednjače politika (38), vijesti (31), region (15) i Kosovo (12), koje čine 76% analiziranih klikbejt naslova.

Analizirani tekstovi najviše su se bavili aspektima bezbjednosti (44) i vrijednostima (44), dok su najmanje pažnje posvetili ekonomiji (9).

Kada se radi o tipu članka, najdominantniji su bili izvještaji (70) i izjave (42), koji zajedno čine 80% svih analiziranih klikbejt naslova.

Kada je riječ o ključnim narativima, identifikovali smo 11 i to: Crna Gora je izgubila suverenitet ulaskom u NATO (5), Crna Gora je zarobljena država (9), Istok protiv Zapada (42), Kriminal vlada Crnom Gorom (5), NATO je agresivan savez (5), Zapadni Balkan je nestabilan region (19), Osiromašeni uranijum je štetan po zdravlje (4), Zapadni Balkan je pod kontrolom Zapada (19), Rusija je veliki srpski prijatelj (7), Srbi su ugroženi u Crnoj Gori (2) i Stvaranje Velike Albanije (9).

Kada govorimo o temama, identifikovali smo 6 ključnih i to: NATO (35), Dijalog Beograd – Priština (21), Regionalna saradnja i odnosi (16), Crnogorsko društvo (21), Međunarodni odnosi (18) i EU (4).

U okviru najzastupljenije teme NATO, postoji 8 narativa koja se žele širiti i to: Crna Gora je izgubila suverenitet ulaskom u NATO (3), Crna Gora je zarobljena država (1), Istok protiv Zapada (12), NATO je agresivan savez (4) , Zapadni Balkan je nestabilan region (3) , Osiromašeni uranijum je štetan po zdravlje ljudi (4) , Zapadni Balkan je pod kontrolom Zapada (5) i Rusija je veliki srpski prijatelj (3).

U okviru teme dijalog Beograd – Priština, postoje 4 narativa koja se žele širiti i to: Region je pod kontrolom Zapada (5), Istok protiv Zapada (2), Zapadni Balkan je nestabilan region (12) i Stvaranje Velike Albanije (2).

U okviru teme regionalna saradnja i odnosi, postoje 5 narativa koji se žele širiti i to: Istok protiv Zapada (5), Zapadni Balkan je nestabilan region (2), Zapadni Balkan je pod kontrolom Zapada (2), Srbi su ugroženi u Crnoj Gori (1) i stvaranje Velike Albanije (6).

U okviru teme crnogorsko društvo, postoji 7 narativa koji se žele širiti i to: Crna Gora je zarobljena država (8), Zapadni Balkan je pod kontrolom Zapada (2), Stvaranje Velike Albanije (1), Crna Gora je izgubila suverenitet ulaskom u NATO (2), Istok protiv Zapada (3), Kriminal vlada Crnom Gorom (4) i Srbi su ugroženi u Crnoj Gori (1).

U okviru teme međunarodni odnosi, postoje 2 narativa koji se žele širiti i to: Istok protiv Zapada (15) i Rusija je veliki srpski prijatelj (3).

U okviru teme ostalo, postoje 4 narativa koji se žele širiti i to: Istok protiv Zapada (5), Zapadni Balkan je nestabilan region (2), Zapadni Balkan je pod kontrolom Zapada (3) i NATO je agresivan savez (1).

Ključne riječi

Zaključci:

  • U periodu od 15. marta do 25. maja identifikovali smo i analizirali 126 klikbejt članaka.
  • Najdominantniji tip članka bio je izvještaj.
  • Analizirani tekstovi su se u jednakoj mjeri bavili aspektima bezbjednosti i vrijednosti.
  • U okviru članaka koji su bili predmet analize, identifikovali smo 6 ključnih tema i 11 narativa.
  • Kada je riječ o temama, najzastupljenije su bile teme NATO i dijalog Beograd – Priština, dok su najprisutniji narativi bili „Istok protiv Zapada“, „Zapadni Balkan pod kontrolom Zapada“ i „Zapadni Balkan je nestabilan region“.
  • Riječi koje su najviše puta bile upotrebljene su: Kosovo, NATO i Crna Gora.