Stroga kontrola emitovanja na televiziji bila je ključni element tokom skoro dvadesetogodišnje vladavine predsjednika Rusije Vladimira Putina. Velika većina Rusa i dalje najviše informacija dobija preko televizije, što Kremlju služi kao moćno oruđe za oblikovanje percepcije javnosti.

Leonid Krivenkov radio je kao kamerman za Rossiya 24, koji emituje vijesti na svaki sat 24 časa dnevno od 2006. do 2016. godine, kada se penzionisao. Radio je u Studiju 7, odakle se emituje program uživo i snimao televizijske programe u kojima su učestvovali vodeći predstavnici političkog i kulturnog života. Za to vrijeme upoznao je cijelu Sverusku državnu televizijsku i radiodifuznu kompaniju (VGTRK) u sitne detalje.

Krivenkov je za ruski servis Radija Slobodna Evropa (RSE) rekao da je oduvijek bio obazriv prema vladajućem režimu, jer kako sam govori: „..oni idu za sopstvenim interesima i obmanjuju javnost dok se pretvaraju da usvajaju zakone za opšte dobro.“

Tokom prvih par godina rada na kanalu Rusija-24, bio je šokiran cinizmom koji su ljudi osjećali prema svom poslu, jer su svi odlično znali da dezinformišu gledaoce. Jedna od omiljenih šala  reditelja i voditelja bila je: „Sada je na tebe došao red da lažeš.“ Tačno su te riječi izgovarali novinari i voditelji prije nego što bi ih pustili u program.”

Kako Krivenkov navodi, veliki broj ljudi je u zavisnom položaju i moraju da govore ono što im se kaže da govore. Zvanične plate na papiru u VGTRK-u su smiješne. Ukoliko se pojedinac iz nekog razloga ponaša nedolično, počnu da mu isplaćuju samo tu zvaničnu platu, koja mu piše u ugovoru. Onda on ili ona ili daju otkaz ili se izvine.

Uprava ima mehanizme za kontrolu zaposlenih. Mnogi zaposleni imaju kredite. Mnogi su došli iz različitih regija i kupili stanove u Moskvi. Imaju hipoteke koje moraju da otplaćuju. Tako da se drže svojih pozicija i rade onako kako im se kaže.

Međutim, kontrola medija kroz kontrolu novinara i voditelja se ne završava samo na tome.

U intervjuu je govorio o famoznih „146 procenata“ iz 2011, kao i šta stoji iza toga.

„Najpoznatija anegdota je 146 procenata osvojenih glasova na izborima za deputate Državne dume 2011. godine. (Za vrijeme emitovanja rezultata izbora za svaku stranku po regijama, državna televizija prikazala je nekoliko regija, u kojima je zbir procenata osvojenih glasova premašivao 100 odsto, uključujući i oblast Rostov, u kojoj je sedam političkih partija osvojilo 146 odsto glasova, prim.aut.) Radio sam godinama u jednom studiju sa voditeljima programa Ivanom Kudrjavtsevim i Anom Šnajder, koji su cijeloj zemlji objavili rezultate glasanja u ukupnom procentu od 146 odsto. Pitao sam Anu, Ivana i glavnu urednicu TV kanala Rusija-24 za to. Naravno, nije bilo tačno ono što je Čurov (Vladimir Čurov, tadašnji predsjednik Centralne izborne komisije) rekao – da su pojedini zaposleni dobili lijepe kuće u inostranstvu za taj potez. Cijela priča je, u stvari, daleko jednostavnija: instrukcije TV kanalu Rusija-24 koji će se procenti emitovati konkretno za stranku Jedinstvena Rusija stigle su iz Kremlja. Urednica je pitala: „A šta ćemo sa ostalim strankama?” Stigao je odgovor: „Samo prikažite ono što su osvojili”. Urednica nije imala namjeru da se raspravlja sa njima. Na kraju krajeva, Kremlj zna najbolje. Urednica je uradila tačno ono što su joj rekli. I tako ste imali 146 procenata glasova.​“

Bilo je par gostiju koji su se ponašali „dolično” tokom preliminarnih razgovora, ali su onda tokom emitovanja uživo počeli da govore istinu. U duhu toga, osvrnuo se na još jedan veliki skandal sa gostom koji je bio pozvan u emisiju o korišćenju hemijskog oružja od strane snaga Bašara al Asada. Gost je počeo da govori istinu o tome kako snage sirijske vlade proizvode i koriste hemijsko oružje. Urednik, Aleksej Kazakov, je vikao na voditelja živog programa: „Zar ne čuješ šta govori? Ućutkaj ga odmah!” Voditelj je momentalno prekinuo stručnjaka i rekao kako nema više vremena. Usledio je poziv iz Kremlja i onda je izbio skandal. Taj stručnjak se nikada više nije pojavio na televiziji.

Takođe govorio je i o pozivima koje su dobijali iz Putinove kancelarije, ali i iz različitih agencija, koji su imali formu direktive, a ticali su se „ispravke“ sadržaja vijesti.

Članak je preuzet sa Radio Slobodna Evropa. Kompletan intervju možete naći na: slobodnaevropa.org