,

Srpski svet brani ruski mir

Dok su ruske bombe i krstareće rakete potresale gradove širom Ukrajine u četvrtak rano izjutra, otvoren je još jedan front koji je već dugo pripreman. Internet je brzo postao bojno polje samo po sebi, sa propagandom i dezinformacijama koje su, poput dimne zavjese, poslužile da zamagle granicu stvarnosti.

Na društvenim mrežama i ruskim državnim medijima pojavio se niz sumnjivih video snimaka i tvrdnji, koje su prenosili i određeni crnogorski i regionalni mediji. Ta propagandna baražna vatra za cilj je imala da opravda i postavi osnovu za odluku o već isplaniranoj invaziji, a sa druge strane da banalizuje navode sa Zapada o ruskim namjerama.

Kao dio ove strategije, ruske televizije su počele da aktivno promovišu informacije koje sugerišu da se u istočnoj Ukrajini odvija ogromna humanitarna kriza, da su stanovnici bili pod teškim granatiranjem Ukrajine, što je Moskvi, u krajnjem, i poslužilo kao izgovor za napad.

Na rusku propagandu ubzo su djelovale određene države, poput Češke i Poljske, a zatim i  kompletna Evropska unija koja je  najavila da će zabraniti ruske državne medije poput  RT i Sputnjik, što je potez bez presedana protiv medijske mašinerije Kremlja.

Sankcijama su obuhvaćeni i glavni propagandisti – Margarita Simonjan i tvorac sanktpeterburške Agencije za istraživanje interneta, sada već čuvene fabrike trolova Evgenij Prigožin. S druge strane, Fejsbuk je ruskim državnim medijima onemogućio da monetizuju sadržaj na Fejsbuku i Instagramu. Jutjub je blokirao ruski državni medij RT u Ukrajini i suspendovao mu mogućnost da monetizuje sadržaj na toj platformi globalno.

Za razliku od Evropske unije i društvenih mreža, koji pokušavaju da ublaže efekte ruske propagande, u Crnoj Gori ona doživljava svoj procvat. Putem određenih portala, TV stanica, mreža poput Telegrama, šire se informacije, precizno i dosljedno harmonizovane sa stavovima Moskve.

Narativi na portalima

Digitalni forenzički centar (DFC) je analizirao obmanjujuće narative koji najčešće originalno potiču sa Sputnjika ili RT, a koje su crnogorski mediji uveliko širili.

  • Glavni i osnovni postulat izvještavanja tih medija o ruskoj agresiji jeste da se riječ agresija ili rat ne spominju. Proruski mediji i njihovi akteri preferiraju izraze specijalna vojna operacija ili kriza u Ukrajinitretman dosljedan ruskim državnim medijima;
  • Drugi narativ jako prisutan u ruskim i proruskim medijima u Crnoj Gori je prikazivanje Ukrajine kao komunističke tvorevine. Pozivajući se na Putinove riječi, mediji plasiraju tezu da je Ukrajinu u potpunosti stvorila boljševička komunistička Rusija. Pri tome se navodi da su Lenjin i njegovi saradnici to učinili na najtraljaviji način u odnosu na Rusiju, kao što za traljavost u vezi gubitka Crne Gore Vučić optužuje svoje prethodnike;
  • Naglašavanje sopstvene vojne nadmoći s ciljem demoralisanja Ukrajinaca, naglašavajući njihove gubitke ili slabosti, kako bi im se stavilo do znanja da je svaki otpor uzaludan;
  • Denacifikacija i nacisti – još jedan narativ ruskih medija koji Ukrajinu predstavlja kao nacističku državu. Putin tvrdi da denacifikuje Ukrajinu, čiji predsjednik Zelenski inače potiče iz jevrejske porodice i koji je osvojio 73% glasova na izborima, dok je, primjera radi, ekstremno desna partija Svoboda na ukrajinskim parlamentarnim izborima 2019. godine uzela 2.15% glasova;
  • Sljedeći narativ jeste da Rusija ne vrši invaziju, već sprovodi odbrambeni rat protiv NATO-a na svojoj granici;
  • Ukrajinci sprovode genocid nad stanovništvom Donbasa – proteklih nekoliko dana, ruski državni mediji insistirali su na tezi da je Putin naredio trupama angažovanje u mirovnoj misiji u istočnoj Ukrajini, kako bi se spriječilo ono što je ruski lider nazvao genocidom ruskog govornog stanovništva od strane vlasti u Kijevu. Tema genocida je takođe više puta pominjana tokom Putinovog vanrednog sastanka Savjeta bezbjednosti 21. januara u Moskvi. Tema se obimno pojavljivala i u biltenima državnih medija, što je dovelo do zahtjeva separatističkih vlasti za vojnu i ekonomsku pomoć Kremlja Donjecku i Lugansku, kao i za pravno priznanje koje je uslijedilo. Optužujući ukrajinsku vlast za najsmrtonosniji zločin protiv čovječnosti, Kremlj ne samo da pokušava da prikaže Kijev kao najgoreg zlikovca, već i zloupotrebljava termin koji je jasno definisan u Konvenciji Ujedinjenih nacija o sprječavanju i kažnjavanju zločina genocida, usvojenoj 1948. godine;
  • Narativ koji se često pojavljuje jeste i teza da je Zapad svojom ekspanzijom na Zapad ugurao Ukrajinu u sukob;
  • Negiranje ukrajinskog identiteta, odnosno poistovijećivanje sa ruskim.

Narativi na TV-u

Kao i na portalima, slični narativi se šire u emisijama na pojedinim televizijskim stanicama sa nacionalnom frekvencijom, koje se emituju u Crnoj Gori. Novinari TV Prva u Crnoj Gori tako ne koriste termin rat ili ruska invazija, već terminima poput vojne operacije ruske vojske i vojne intervencije. Povlači se paralela sa Kosovom koje je od priznanja Luganska i Donjecka i početka ruske invazije na Ukrajinu, ponovo u prvom planu u medijima i na društvenim mrežama u regionu Zapadnog Balkana. Slična je situacija i na TV Adria, gdje se propagira odbrana Donbasa putem specijalne vojne operacije. Često se ističe i licemjerje NATO-a i Evropske unije u kontekstu nepoštovanja načela međunarodnog prava.

U programu TV Happy kontinuirano se plasiraju zvanični ruski narativi o ukrajinskom identitetu kao neautentičnom i vještački stvorenom koji, kako je to slučaj sa svim novoformiranim nacijama, u svojoj psihologiji ima određenu vrstu netrpeljivosti prema onima od kojih je dobio nezavisnost. U gostovanjima na programu te televizije mogli su se čuti stavovi da Ukrajina nikada nije postojala kao država, već da je ona zapravo Malorusija (ruska krajina) i da je kao takva dio ruskog civilizacijskog nasljeđa. Problem takve Ukrajine, koji je postao naročito izražen nakon 2014. godine, kada je Ukrajina postala pesnica NATO-a je u tome što Malorusi (kako se nazivaju Ukrajinci) žele razdor unutar ruske civilizacije. Prema tome se i ruska agresija na Ukrajinu legitimiše kao borba protiv pobunjenika i neonacista koji ne poštuju međunarodne sporazume i koji osam godina vrše genocid nad ruskim narodom u Ukrajini. Njihov odnos prema Rusima i ruskoj politici okarakterisan je i kao stav koji je gori od šiptarskog stava u vezi sa Srbijom.

Zapad, prije svega Sjedinjene Američke Države i NATO, prikazan je kao faktor koji je imao aktivnu ulogu u izazivanju sukoba u Ukrajini, zbog toga što je svojim širenjem prema Istoku sa razlogom izazvao uznemirenost Rusije, što je crvena linija koja se nije mogla preći. Dešavanja u Ukrajini se pri tome simplifikuju, a rat svodi na nivo krize. Takođe se ističe da je NATO Ukrajinu ostavio na cjedilu i da nije spreman da se sukobi sa državom koja je nuklearna sila. Od januara prošle godine emitovanje programa TV Happy je u Crnoj Gori ograničeno zbog šovinističkog i mizoginog sadržaja upućenog crnogorskim građanima, a koji je ova televizija konstantno plasirala. Međutim, takav sadržaj je i dalje dostupan na Jutjubu.

Lažne vijesti u cilju afirmacije

Dok se ruski predsjednik Vladimir Putin ove nedjelje pripremao za invaziju i priznao dva otcijepljena regiona Ukrajine kao nezavisne i suverene države, na društvenim mrežama i ruskim državnim medijima,  pojavio se niz sumnjivih video snimaka i tvrdnji, koje su prenosili i određeni crnogorski i regionalni mediji.

  • Isplanirana evakuacija

Eklatantan primjer ovakvog hibridnog medijskog djelovanja je video Denisa Pušilina, koji se formalno nalazi na čelu samoproklamovane Donjecke Narodne Republike, koji 18. februara pozvao na hitnu evakuaciju na svom Telegram kanalu, navodeći kao razlog iznenadnu ukrajinsku agresiju. Ipak, za razliku od većine drugih mreža, Telegram čuva metapodatke fajlova, a oni otkrivaju da je taj video nastao dva dana ranije, odnosno 16. februara, što sugeriše da je hitna evakuacija planirana unaprijed.

Ovim potezom su isplanirali i sproveli izbjegličku krizu, smještali ljude u kampove u Rusiji, kako bi ih potom snimili ruski državni mediji i prikazali kao dokaze o izbegličkoj krizi, nastavljajući širenje narativa o genocidu koji se navodno dešava nad stanovništvom Donbasa. Moskva je tada iskoristila ovaj i druge razloge kao dio svog opravdanja za planiranu invaziju na Ukrajinu.

Ova lažna vijest podijeljena je na portalu IN4S, a potom se proširila Telegram kanalima.

  • Inscenirani diverzanti

Na portalu IN4S je 18. februara objavljena lažna vijest da su, na teritoriji samoproklamovane Donjecke Narodne Republike, predstavnici Narodne milicije spriječili diverzante u pokušaju probijanja i dizanja u vazduh kontejnera sa hlorom u okolini Gorlovke.

Kako se pokazalo, u pitanju je još jedan montirani video. O čemu je zapravo riječ?

Telegram kanal pres službe Narodne milicije Donjecke Narodne Republike objavio je, 18. februara, video u kojem se tvrdi da prikazuje sabotažnu operaciju usmjerenu na rezervoare hlora. U opisu videa tvrdi se  da su diverzanti planirali da raznesu rezervoar sa hlorom na teritoriji postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u blizini grada Gorlovke, a snimak je navodno izvučen akcione kamere koju je imao jedan od diverzanata.

Kako je objavljen na Telegramu, video je sačuvao sve metapodatke koji jasno ukazuju na dvije stvari – prvo, da je sam video nastao 8. februara, a ne 18, kako se to tvrdilo, i drugo, da je audio u snimku dorađen, odnosno da je ubačen još jedan audio kanal osim originalnog. Pretraga naziva tog audiofajla vodi na Jutjub video istog naziva, sa vojnog poligona u Finskoj, koji prikazuje brojne praskove i eksplozije. Upravo je audio jedne od tih eksplozija inkorporiran u video sa Telegram kanala, kako bi dodao na intenzitetu navodne razmjene vatre.

U pokušaju da stvore casus belli za rusku invaziju, separatisti su objavili lažne navode, koristeći lažni video o diverzantima, tvrdnje koje su potom propagirane u ruskim i proruskim medijima.

  • Lažni tviter nalozi širili vijest o smrti novinara CNN-a

U srijedu, 23. februara, lažni tvit sa naloga koji se maskirao kao CNN je lažno objavio prvu američku žrtvu ukrajinske krize.

U tvitu — sa neprojeerenog, sada suspendovanog naloga @CNNUKR — se navodi: Razmišljanja i molitve sa porodicom aktiviste Bernija Goresa koji je preminuo jutros nakon što je eksplodirala mina koju su postavili separatisti koje podržavaju Rusi.

Ta objava bila je dosta slična još jednom lažnom tvitu CNN-a objavljenom u avgustu kada su Talibani preuzeli kontrolu nad Avganistanom. U tom slučaju, neprovjereni i suspendovani nalog @CNNAfghan je u tvitu od 16. avgusta 2021. rekao: Novinara #CNN-a ‘Bernija Goresa’ pogubili su u #Kabulu #talibanski vojnici.

U oba slučaja, tvitovi su uključivali sliku istog čovjeka. Radi se o ukradenoj fotografiji gejmera Džordija Džordana, a ne nepostojećeg novinara Bernija Gorsa.

CNN je u avgustu potvrdio da nalog iz Avganistana nije njihov, dok je @CNNUKR nalog korišćen u informacionom ratu kreiran u Februaru i imao je samo 129 pratilaca. Tviter je suspendovao nalog odmah nakon lažnog tvita 23. februara.

Ovu lažnu vijest je takođe objavio IN4S, pod naslovom: Virus lažnih tvitova Si-En-En-a usred ukrajinsko-ruske krize: Novinar preminuo dva puta – u Avganistanu i Ukrajini.

Analiza DFC-a pokazuje kako ruski i proruski mediji aktivno pospješuju trenutne tenzije objavljivanjem lažnih ili obmanjujućih tvrdnji o ukrajinskoj agresiji i zavaravajućih narativa.