U jeku priče o antivakcinašima i štetnosti vakcina, koja je unazad godinu dana itekako aktuelna a o kojoj smo pisali u najnovijem broju magazina, na portalu srbijadanas.com osvanuo je krajem marta članak u kome se ističe kako je nedavno Američka komanda za vazduhoplovnu obuku (AETC) objavila ponudu za kupovinu ribonuklinske kiseline (RNK) i biološkog tkiva Rusa. Dobavljač je trebalo da pošalje uzorke u AETC, uz informaciju o zdravstvenom stanju donatora.

Kako je portal dalje naveo, a kako su prenijeli i drugi mediji (ekskluzivnevesti.com, aktuelno24h.com, intermagazin.rs, vestinet.rs, naslovi.net, vesti.rs, srbijajavlja.rs, smedia.rs, sedmasila.rs) ruske obavještajne službe su o svemu obavijestile ruskog predjsednika Vladimira Putina. Ruski predsjednik je na 15-godišnjem susretu u Sočiju, 18. oktobra 2018. godine, sa predstavnicima medija potvrdio da postoji genetsko oružje, već testirano u obliku lijeka na psima koji su tek nakon tri generacije imali strašne posljedice. Navodno, kako ističe srbijadanas.com, Putin je rekao da isto oružje može da se primjeni na ljudima, pripadnicima određenih etničkih grupa, te da cilja određene narode pa čak i porodice

Portal je dalje prenio riječi ruskog predsjednika sa sastanka Vijeća za ljuska prava, od 30. oktobra 2017. godine: „Da li znate da prikupljaju biološki materijal iz cele zemlje i svih etničkih grupa – ljudi koji žive u svim geografskim područjima Rusije? Pitanje je: zašto to rade? Ono što rade, rade sa određenom namerom. Mi smo predmet velikog interesovanja – rekao je ruski predsednik koji je pozvao na rešenje ove situacije bez panike i otkrio da “neke snage” prikupljaju biološki materijal Rusa evropske rase širom Rusije.“

Kako članak nije pružao detaljnije informacije o ovome odlučili smo da ga malo više istražimo.

Iako je portal kao izvor naveo ruski protal Russia Today, taj članak na ovom portalu nije postojao. Ono što postoji na ovom portalu jeste video Vladimira Putina sa sastanku u Sočiju u think tanku, klubu za razgovor „Valdai“ (Междунаро́дный дискуссио́нный клуб «Валда́й»), gdje su u oktobru 2018. godine održalo njegovo 15. zasijedanje.

Međutim, ono o čemu govori Putin na ovom video odnosi se na pitanje vezano za nedavne dokumente koje je bivši ministar državne bezbjednosti Gruzije predstavio u medijama, a tiču se glasina o postojanju jednog broja država koje razvijaju biološko oružje i o prisustvu američkih bioloških laboratorija na teritorijama drugih zemalja, a ne o AETC-ovoj ponudi za kupovinu RNK Rusa. Takođe, Putin u svom odgovoru na pitanje nigdje nije pomenuo da oružje cilja određene narode i porodice.  

Drugo, nedavna kupovina RNK i biološkog tkiva Rusa zapravo predstavlja ponudu koju je 18. jula 2017. godine dalo Odjeljenje za vazdušne snage AETC-a. Odjeljenje je tražilo da se prikupe 12 uzoraka RNK i 27 uzoraka sinovijalnog tkiva Rusa i to da moraju da budu iz oblasti Kavkaza. Kako su u oktobru 2017. godine naveli za ruski portal ria.ru, bili su im potrebni uzorci konkretno Rusa jer su prve uzorke koje su dobili bili upravo uzorci Rusa, pa zbog analize drugi ne bi odgovarali. Takođe, naveli su da se radi o studiji za mišićno-skeletne sisteme, a ovi uzorci su im potrebni jer su oni ključni za funkcionisanje zglobova.

Dalje, upoređujući sam naslov sa ostatkom članka na portalu srbijadanas.rs, nigdje se u tekstu članka ne pominje da se genetsko oružje daje putem vakcina, niti je Putin to ikada rekao na gorepomenutim događajima. A uzevši u obzir kako je tema vakcina izuzetno aktuelna zadnjih godinu dana, možemo samo da zaključimo da je naslov, mimo samog teksta, skovan tako da odmah privuče pažnju.

Vraćajući se na sam početak naše priče, možemo da zaključimo da je portal ili zbog pukog senzacionalizma ili da bi unio strah među ljudima, spojio dvije različite vijesti, jednu od 2017. godine i drugu od 2018. godine, da bi napravio priču o navodnom razvijanju genetskog oružja i njegovom prenošenju putem vakcina.

Od februara se u Crnoj Gori organizuju mirni građanski protesti organizovani prvenstveno kao reakcija na skandal koji su prouzrokovale aktivnosti biznismena Duška Kneževića, kojega crnogorske vlasti potražuju zbog utaje poreza i pranja novca. Knežević je u seriji objava na društvenim mrežama i gostovanjima u medijima za saučesništvo optužio najviše crnogorske zvaničnike. Šetnjom i manifestacijama po glavnom gradu, protestanti izražavaju nezadovoljstvo vladajućom partijom i političkom situacijom u državi, zahtjevajući smjenu iste.

Krajem februara, na portalima in4s.net i borba.me objavljena je vijest o organizovanju kontramitinga pod nazivom „Crna Gora iznad svega“, kao vrsta odgovora vladajućih struktura na aktuelna dešavanja u državi.

Vjetar u leđa ovakvim pisanjima bila je objava na Fejsbuk stranici 100p Ponovnoj Izdaji Crne Gore“, na kojoj je najavljen ovaj događaj na sledeći način: „Veliki antifašistički i patriotski protest pod nazivom ‘Crna Gora iznad svega’ biće održan na Trgu nezavisnosti u Podgorici u nedjelju 24.marta 2019. godine sa početkom u podne“.

Obrisana Facebook stranica

Pomenuta stranica, putem koje su pozivani građani na ovaj skup, nastala je svega par sedmica prije ove objave, dok danas više i ne postoji, odnosno obrisana je.

Iz FOS Media su reagovali na pisanja ovih portala, tako što su navodnu informaciju provjerili kod nadležnih organa, to jeste kod Uprave policije Podgorice.

Prema njihovim navodima, kontramiting nije bio prijavljen Centru za Bezbjednost Podgorice što je i potvrdila Tamara Popović, portparolka Uprave policije, riječima: „Do ovog momenta nijedan skup sa datumom održavanja 24. mart 2019. godine nije prijavljen Centru bezbjednosti Podgorica“.

Bitno je napomenuti da, prema Zakonu o javnim okupljanjima, zakonski okvir  za prijavu organizovanja skupa jeste najkasnije pet dana prije dana njegovog održavanja i to organu uprave nadležnom za policijske poslove.

Uprkos činjenici da kontramiting nije bio prijavljen, veliki broj medija je pisao na ovu temu na različite načine i konotacije.

Kako je navodni kontramiting bio zakazan za 24. mart – 20 godina od NATO intervencije u SR Jugoslaviji – brojni mediji su ovu vijest tumačili kao provokaciju vladajuće partije.

Jedni su dalje prenosili kako kontramiting predstavlja vid podrške koju uživa predsjednik Milo Đukanović kod građana i da je istovremeno odgovor na  građanske proteste „Odupri se – 97000“, čiji su organizatori navodni zagovarači „Velike Srbije“, dok su drugi povezivali naziv ovog skupa „Crna Gora iznad svega“ sa Hitlerovim nacističkim sloganom „Deutschland über alles“, što znači ,,Njemačka iznad svega“.

Tako je vijest o kontramitingu kružila crnogorskim i srpskim medijskim prostorom sve do Dana D, odnosno 24. marta. Uprkos činjenici da kontramitinga nije ni bilo, nijedan od ovih gorepomenutih medija se nije ispravio zbog prenošenja neprovjerenih informacija.

Sve ovo nam pokazuje kako su mediji, zavedeni senzacijonalnom informacijom u jeku građanskih protesta u Crnoj Gori, „požurili“ da objave priču oslanjajući se na objavu na Fejsbuk stranici, koju je bilo ko mogao da napravi i povežu je sa uvijek aktuelnom temom NATO intervencije. Ostaje činjenica da niko od njih, izuzev portala fosmedia.me, nije kontaktirao nadležne organe da provjeri da li je događaj zaista zakazan.

Dana 11. aprila 2019. godine balkanskim medijskim prostorom kružila je vijesti da su NATO avioni presreli putnički avion u crnogorskom vazdušnom prostoru, uz naslove da se na crnogorskom nebu dogodila drama, da su NATO lovci ponovo u akciji na granici Srbije, te da je ovo veliki incident, koji su doveli da benigna operacija air policing poprimi sasvim suprotne konotacije.

Mediji, među kojima su se našli AA, Alo, Balkans Al Jazeera, Blic, Dnevni list, IN4S, Informer, Mondo, Novosti, Politika, Pravda, Radio Sarajevo, Sputnik Serbia, The World News, Vesti su prenijeli da su dva borbena aviona italijanske vojske, koji se nalaze u službi NATO-a, presreli putnički avion iznad vazdušnog prostora Crne Gore, koji je prethodno izgubio komunikaciju sa kontrolom vazdušnog saobraćaja, međutim Ministarstvo odbrane je brzo demantovalo da se operacija odvila u vazdušnom prostoru Crne Gore.

U saopštenju se navodi da je 9.aprila NATO Združeni vazduhoplovni operativni centar, u Torehonu, u Španiji javio Vazduhoplovnom operativnom centru Vojske Crne Gore da se očekuje ulazak putničkog aviona B-737 u vazdušni prostor Crne Gore iz pravca Bosne i Hercegovine. Putnički avion B-737 izgubio je komunikaciju sa Kontrolom leta Zagreb, što je uslovilo da promijeni pravac ka jugu prema Crnoj Gori i Albaniji.

Vazduhoplovni operativni centar je kontaktirao Aerodromsku kontrolu leta Podgorica, odakle su dobili povratnu informaciju da imaju komunikaciju sa svim vazduhoplovima, među kojima je i B-737. Ipak, kako procedura nalaže i u skladu sa NATO Air Policing misijom u Crnoj Gori, koja je počela 5. juna 2018. godine a koja podrazumijeva da će vazdušni prostor Crne Gore štititi borbeni avioni Vazduhoplovnih snaga Italije i Grčke, dva italijanska Eurofightera izvršila su presrijetanje i vizuelnu identifikaciju aviona, kako bi otklonili sumnje da postoje neke nezakonite radnje, ali u vazdušnom prostoru Albanije.

Do gubitka radio veze sa Zagrebom došlo je usljed nesporazuma između civilne kontrole letjenja i posade aviona. Nakon nastavka redovnog kontakta sa civilnim kontrolorima, avion je nastavio da ide do svoje destinacije u Hurgadu, u Egipat.

Nedavno se pojavio još jedan u nizu naslova sa neizostavnom temom NATO,  koji je u znatnoj mjeri skrenuo pažnju čitalaca. Naime, riječ je o slici na kojoj pripadnici KFOR-a poziraju sa „satanističkim“ pozdravom ispred manastira Gračanica na Kosovu i Metohiji. Niz kako crnogorskih tako i srpskih portala objavio je ovu vijest sa kontroverznim naslovom.

Portal IN4S je 28.02.2019. objavio članak pod nazivom „Američke NATO trupe sa satanističkim pozdravom ispred manastira Gračanica” ispod kog slijedi nastavak da se  pozdrav hang loose ispoljava kroz položaj palca i malog prsta, a označava novokomponovani satanizam i je jedan od mnogobrojnih okultnih pozdrava.

izvor: in4s.net

Slika de facto postoji i po prvi put je objavljena 8. februara na Fejsbuk stranici KFOR Multinational Battle Group-East, gdje se navodi da su vojnici u posjeti manastiru Gračanica, kao i da uče o istoriji manastira i pomažu u izgradnji čvršćih odnosa na Kosovu. Međutim, ako pretražimo pojam hang loose ili shaka sign shvatićemo da zapravo nema nikakve veze sa tkzv. novokomponovanim satanističkim pozdravom, već potiče sa Havaja i simbolizuje pozdrav kojim se poručuje da će sve biti u redu ili kako bi se reklo: “take it easy”.

Pozdrav koji su vojnici pokazali putem fotografije urednike portala je podsjetila na satanistički pozdrav i prizivanje đavola, međutim, istina je sasvim drugačija. Satanistički pozdrav bio bi sa ispruženim palcem, kažiprstom i malim prstom dok su ostala dva savijena, a ako se već ulazi u analizu prikazanog pozdrava, pozdrav sa slike označavao bi poziv Bogu.

U daljem nastavku teksta, fokus je na bombardovanju iz 1999. gdje se pominju NATO vojnici u kontekstu „izaslanika sotone“ sa ciljem propagiranja priče o oboljenjima koja su navodno prouzrokovana osiromašenim uranijumom.

Poneseni ovom viješću, neki od portala su samo prenijeli pisanje pomenutog IN4S-a, pa su tako i Večernje novosti, naslovi.net, vestinet.rs, mondo.rs, vesti-online.com, tanjug.rs, Espreso.rs između ostalih objavili isti članak prije nego su provjerili šta “hang loose“ zapravo predstavlja i tako obmanuli javnost plasirajući dezinformaciju.

Za razliku od njih, Informer je objavio ovu vijesti, naglasivši da  pozdrav koji su vojnici iz Bondstila pokazali prilikom fotografisanja ispred Gračanice zapravo simboliše poziv Bogu i povezali isti sa čuvenim fudbalerom Ronaldinjom i načinom na koji je on proslavljao golove.

Neki od čitalaca, svjesni teme i onoga šta je napisano, su se takođe oglasili i pokrenuli lavinu komentara povodom ovog članka.

Možemo zaključiti da je naslov namijenjen da privuče pažnju čitalaca i da stvori sliku da vojnici KFOR-a na ovaj način omalovažavaju i vrijeđaju gorepomenuti manastir na osnovu neprovjerenih informacija.

„Informer“ je objavio članak pod nazivom:  „Tramp uvodi sankcije šiptarima: Ukoliko do ponedeljka ne ukinu  takse preti im blokada„

Na senzacionalistički način  ističu se  navodne izjave američkog predsjednika Donalda Trumpa da uvodi sankcije kosovskim političarima i da im daje rok da riješe pitanje postizanja kompromisa između Beograda i Prištine, i da u suprotnom Kosovu uvodi sankcije.

Kako pojedini srpski mediji, ovakve izjave navode kao „relevantne“ nama je njihov izvor ove informacije   ostao prilično nejasan. Tvrdnje koje su plasirane putem njihovih portala svakako nisu naišle na podudarnost i vjerodostojnost od strane zvaničnika State Departmenta, kao ni prištinskih medija, koje oni navode kao izvore. Ovo potvrđuje i izjava Filipa Kosneta (Phillip S. Kosnett), ambasadora SAD na Kosovu: „Pozivamo Kosovo i druge regionalne aktere da pokažu posvećenost normalizaciji; regionalnom miru i stabilnosti; i na putu ka evropskim integracijama. Ponavljamo naš stav da je trenutna suspenzija taksi na uvoz iz Srbije i Bosne i Hercegovine jedna od neophodnih mera za vraćanje momentuma procesu dijaloga. Očekujemo da drugi akteri sami preduzmu konstruktivne mere“. Takođe, ambasador SAD u Beogradu Kajl Skot (Kyle Scott) ističe  važnost pregovora ove dvije strane, dok  je u jutarnjem programu na televiziji Prva iznio tvrdnje da sankcije ne predstavljaju rješenje i ističe da je  u krajnjem postizanje kompromisa jedini prihvatljiv način za ove dvije strane.

Izvor: Twitter

Dodatno, dvojica ambasadora SAD u Srbiji i na Kosovu, u zajedničkom saopštenju prenijeli su i stav predsjednika Donalda Trampa u kojem poziva lidere Srbije i Kosova da iskoriste trenutak i svoje političko vođstvo za donošenje odluka u cilju pomirenja interesa obje zemlje.

Prištinski mediji na albanskom jeziku su pisali o ovoj temi, demantujući navode, dok su prištinski mediji na srpskom jeziku izvještavali slično kao Informer. Navođenje prištinskih medija kao izvora bez konkretnog navođenja naziva medija, predstavlja još jedan vid obmanjujućeg izvještavanja Informera.

Dodatno, u prilog ovoj analizi svakako je i objava na zvaničnom fejsbuk profilu predsjednika Kosova Hašima Tačija u jeku ovih špekulacija:

Izvor: Facebook

Ono što je svakako izvjesno jeste da je Informer na senzacionalistički način prenio vijesti i da se kroz različite izvore  poziva na istu tvrdnju, koja ima za cilj zbunjivanje javnosti i isticanje  činjenica koje  se moraju prihvatiti uzeti sa rezervom.  

Sputnik Srbija je 06.02.2019. godine, dan nakon što je Makedonija potpisala pristupni protokol NATO alijansi,  na svom sajtu objavio članak satirične sadržine, a čitaoce su pokušali da privuku naslovom „Zbogom Makedonijo! I Srbija će, ako udje u NATO, morati da promeni ime“.

U tekstu se navodi da su građani Makedonije na referendumu demokratski odbacili novo ime, odnosno da Sjeverna Makedonija nije dobila legitimitet naroda, što podaci Državne izborne komisije Makedonije ne potvrđuju. Bitno je dodati da je autor teksta “zaboravio” da pomene neobavezni i konsultativni karatker referenduma. Prema podacima Državne izborne komisije, koji su dostupni na njihovom zvaničnom sajtu, procenat birača koji su glasali na referendumu iznosi 36.89%. Potvrdan odgovor na pitanje: „Da li ste za članstvo u EU i NATO, uz prihvatanje sporazuma između Republike Makedonije i Republike Grčke?“ dalo je 91.46% grđana, dok je protiv ovoga bilo svega 5.66% građana.

U tekstu se nigdje ne pominje donedavna priroda odnosa Grčke i Makedonije, kao prepreka integracijskim procesima Makedonije, čime čitalac ostaje uskraćen za punu i tačnu informaciju.

Iako je Generalni sekretar Alijanse Jens Stoltenberg istakao da je potpisivanje sporazuma iz Prespe bio prvi ključni korak za početak procesa pristupanja NATO, fokus autorove priče je na priznanju Huana Gvaida za predsjednika Venecuele od strane Makedonije i na sarkastične komentare poput onog da bi ušao u NATO i postao član, ne samo da ne moraš da poštuješ volju sopstvenih građana nego imaš i taj luksuz da ponistiš volju bilo kog naroda na zemaljskoj kugli.

Autor daje podrugljive komentare i na to da je Crna Gora nakon što je ušla u NATO postala, doduše nezvanično – Montenegro, a da je Makedonija da bi umarširala u Alijansu preimenovana u Sjeverna Makedonija, iako znamo da ni našoj zemlji, a ni Makedoniji nije postavljen uslov promjene imena od strane NATO. Ovim se čitalac dodatno odvlači od istine i dodatno obmanjuje.

„Nikšić je trenutno jedina opcija za preseljenje vojnog aerodroma, u slučaju da postojeći u Golubovcima ne bude više definisan kao mjesto posebne namjene za potrebe Vojske Crne Gore“, saopštio je ministar odbrane Crne Gore Predrag Bošković, prilikom radne posjete Nikšiću, 4. feburara 2019. godine. Da bi se takva mogućnost realizovala, kako je kazao, neophodno je da Opština Nikšić prethodno na Kapinom Polju, gdje se nalazi aerodrom realizuje neophodne infrastruktrurne objekte koji se moraju definisati prije odluke o preseljenju.

Portal In4s.net iskoristio je  potencijalno premještanje vojnog aerodroma, kako bi se i na ovaj način javnosti odao utisak da se sve u Crnoj Gori radi u NATO interesu, te da se u isto vrijeme zapostavlja državni.

U ponedeljak, 04. februara,  na portalu in4s.net, pojavio se članak pod naslovom „Potvrdilo se pisanje „IN4S“-a: Kapino polje pista za NATO avione“.  

izvor: in4s.net

U tekstu se navodi da NATO na mala vrata ulazi  Crnu Goru, kao i da su svi koji u to nisu vjerovali dobili potvrdu i to lično od „NATO ambasadora u Crnoj Gori“, ministra Predraga Boškovića.

Ono što je sporno u sadržini jeste činjenica da se kompletan članak zasniva na izjavama kako ministra, tako i gradonačelnika Nikšića, koji ni u jednom trenutku nisu pominjali NATO, pa se shodno tome dolazi do zaključa da postoji velika diskrepanca između naslova i sadržaja, ali se dolazi i do pitanja kakvu su to potvrdu dali Bošković i Grbović.

 „Nadam se da će se u narednom periodu realizovati pitanja koja se odnose na aerodrom na Kapinom Polju, kako bi mogao da odgovori zahtjevima dijelom civilnog i vojnog vazduhoplovstva. Danas smo razgovarali i o projektovanju i rekonstrukciji vojnih garnizona i izgradnje objekata Generalštaba i da treba ispoštovati predložene rokove, od kojih su neki hitni. Naša Agencija već radi na tome i nadam se da ćemo odgovoriti potrebama Vojske, koja će dalje realizovati te projekte“ – izjava Grbovića na osnovu koje je autor teksta došao do zaključka da će ubuduće na Kapinom polju slijetati NATO avioni.

izvor: in4s.net

Dodatno, sam tekst predstavlja recikliranje starog sadržaja. Tokom posjete Boškovića gradu pod Trebjesom u novembru 2018. godine, ministar je  istakao da postoji mogućnost premještanja vojnog aerodroma iz Podgorice na Kapino Polje, zbog intencija širenja civilnog aerodroma u Podgorici. Ubrzo je reagovao portal in4s.net, koji je objavio tekst u kome se iznose gotovo iste tvrdnje kao sada, dodajući da  crnogorska vlast nudi gradove za NATO baze. U narednih par dana, tekst su preuzeli i objavili brojni drugi, uglavnom srbijanski mediji.

Ovo pisanje je klasičan primjer sadržaja teksta koji ne odgovara naslovu, u cilju obmanjivanja čitaoca, dok se sa druge strane recikliranjem neprovjerenih informacija produžava život ovoj dezinformaciji.

Informativni portal borba.me je 09.02.2019. na svom sajtu objavio članak pod nazivom „Crna Gora tone sve dublje: Uče albanske pjesme, a protjerali srpske pisce“. Ovo je naslov koji vrlo lako može zaokupiti pažnju čitalaca kako bi nastavili da čitaju sadržinu teksta i otkriju šta djeca uče u školama i djela kojih pisaca obrađuju.


Skrinšot naslova članka na portalu borba.me

Kako se navodi u tekstu, u udžbeniku za predmet Muzička kultura za treći razred osnovne škole nalazi se albanska pjesma Mora Mandolinen. Portal navodi ovaj podatak kao nešto neprihvatljivo, ističući da time što djeca uče albansku pjesmu Crna Gora tone sve dublje. Ipak, moramo navesti podatak da se u tekstu ne navodi da je ovo  narodna, već samo albanska pjesma, dok se na slikama iz udžbenika, koje su date na portalu, vidi da piše albanska narodna pjesma. Shodno ovome važno je napomenuti da se u programu za predmet Muzička kultura za treći razred osnovne škole kao jedan od ishoda učenja navodi i pjevanje pojedinačno i u grupi narodnih i umjetničkih pjesama, što je dovoljan razlog da se ova pjesma nađe na listi.

Skrinšot programa za predmet Muzička kultura, http://www.zzs.gov.me/naslovna/programi/osnovno        

U tekstu se dalje navodi da se u crnogorskim čitankama nalaze neka nova imena, dok su neka druga imena nestala iz udžbenika. Autor daje podrugljive komentare da je danas u Crnoj Gori sve drugačije pa su umjesto srpskih velikana priliku dobile neke nove, književne „veličine“. Autor je okarakterisao srpske pisce kao velikane, dok nove autore, među kojima dominiraju crnogorski i bosanski autori, podrugljivo naziva „veličinama“.

Uvidom u plan i program predmeta Crnogorski – srpski, bosanski, hrvatski jezik i književnost, koji je dostupan na zvaničnom sajtu Zavoda za školstvo Crne Gore, došli smo do liste književnika koji se nalaze u crnogorskim čitankama. Imena koja portal borba.me  navodi nalaze se u čitankama, sem jednog – Nazmi Rahmani. U čitankama od prvog do devetog razreda osnovne škole zastupljeni su crnogorski, srpski, bosanski i hrvatski pisci, kao i neki inostrani. Samo jedan albanski pisac i njegovo djelo nalazi se kao predlog teksta za deveti razred.

Skrinšot programa za Crnogorski – srpski, bosanski, hrvatski jezik i književnost. Detaljnije na: http://www.zzs.gov.me/naslovna/programi/osnovno

Autor je istakao da je nekada nastavni plan i program bio nezamisliv bez Svetog Save, Desanke Maksimović, Jovana Jovanovića Zmaja, Alekse Šantića, aludirajući na to da ovi autori nijesu više zatupljeni u čitankama. Ipak, ime Desanke Maksimović ili Alekse Šantića i dalje se može vidjeti u čitankama za osnovne škole što se može potvrditi pregledom nastavnog plana i programa.

Takođe detaljnom analizom plana i programa Crnogorskog – srpskog, bosanskog, hrvatskog jezika i književnosti dolazimo do zaključka da je broj srpskih pisaca koji su zastupljeni u crnogorskim čitankama skoro pa izjednačen sa crnogorskim, čime možemo opovrgnuti podatak koji autor iznosi, a to je da su srpski pisci protjerani.

Smrt, krv, rat, uvrede, ekskluzivna poverljiva saznanja i najava apokalipse su karakteristične za naslovne strane prorežimskog tabloida Informer – na ovaj način je ekipa sa portala  Raskrikavanje opisala dotični medij. U analizi koju su napravili, osvrćući se na 2018. godinu, utvrdili su da je na ukupno 306 naslovnih strana u 2018. godini, Informer imao čak 351 lažnu, odnosno neutemeljenu vijest.

U duhu širenja dezinformacija, Informer je ušao i u 2019. godinu. U izdanju od 10. januara, na stranama 2 i 3, ali i na portalu, objavljenja je sljedeća vijest: „NATO PAKT PRAVI VELIKU ALBANIJU: Hašim Tači i Edi Rama više i ne kriju OPASNE NAMERE!“

Povod za ovakav naslov i tekst je saopštenje iz kabineta predsjednika Kosova Hašima Tačija, kojim se 2019. godina proglašava godinom NATO na Kosovu.

“Ove godine se obilježava 20. godišnjica humanitarne intervencije NATO-a na Kosovu, intervencije koja je uslijedila nakon masakra, etničkog čišćenja i zločina srpskih snaga nad civilnim stanovništvom na Kosovu, a nakon neuspjeha svjetskih diplomatskih napora da pronađu mirno rješenje za Kosovo”, navodi se u saopštenju.

Snage NATO-a su 24. marta 1999. godine, kako se dodaje, pokrenule kampanju bombardovanja ciljeva srpske države “zaustavivši genocid i donoseći slobodu Kosovu”.

Narod Kosova će biti vječno zahvalan državama članicama NATO-a na njihovoj podršci“, navodi se u saopštenju.

Albanski premijer Edi Rama je na Tviteru pozdravio ideju kosovskog predsjednika Hašima Tačija da se 2019. godina proglasi godinom NATO.

„Pozdravljam briljantnu ideju Hašima Tačija da proglasi 2019. godinom NATO pakta, 20 godina posle istorijske intervencije alijanse na Kosovu. To se podudara sa desetom godišnjicom članstva Albanije u NATO. Neka odluka o otvaranju granice po principu ’Šengena‘ u Morini bude vrhunac obilježavanja godine NATO.“

Na osnovu saopštenja iz kabineta predsjednika Kosova, ali i pozivajući se na tvit albanskog premijera, autor članka je došao do zaključaka, koji ne počivaju na činjenicama niti imaju utemeljenja u stvarnosti.

Kako tvrdi autor, Tači i Rama su ovim faktički objavili da imaju podršku Sjevernoatlantskog saveza za stvaranje „velike Albanije“, i da ukidanje granice predstavlja način da se oduži NATO savezu za intervenciju na Kosovu. Ni u priloženom saopštenju, kao ni u tvitu se ne spominje bilo koji NATO zvaničnik, niti postoji bilo kakva izjava zvaničnika, koja bi mogla da potkrijepi ove tvrdnje, te nam je stoga nepoznato kako je Informer došao do ovakih konstatacija.

Ovaj tekst predstavlja očigledan primjer načina na koji se iz javno dostupnih informacija bez argumentacije i uporišta u činjenicama, u javnost plasiraju fiktivni zaključci.

Postoje teme koje se godinama recikliraju, a određeni mediji pobrinu se da neke nikad ne izgube rok trajanja. Značajan dio teorija zavjere, spinova, neprovjerenih i dezinformativnih narativa na teritoriji Crne Gore, tiču se ne toliko lokanih peripetija, koliko NATO saveza. Takvi narativi, igrajući na kartu emocija, zbog nemilih događaja 90-ih, imaju svoju ciljanu publiku, a sve sa zadatkom dalje polarizacije crnogorskog društva i skretanja sa relevantnih i krucijalnih tema za budućnost naše države, ali i regiona.

Izjavu zvaničnika NATO-a, koji je za Pobjedurekao: „Misija je otvorena za članice i partnere i već imamo Australiju, Finsku i Švedsku koje u njoj učestvuju. Pozdravili bismo učešće Crne Gore jer imamo odlične odnose sa vašom zemljom, iako naš proces uvođenja članice zna nekada da bude dug“, u toku brifinga u sjedištu NATO-a, koji je bio posvećen NATO Mission Iraq(NMI) misiji, prenijeli su brojni regionalni mediji. Međutim, parcijalan način prenošenja je krajnje neprofesionalan, a sve s ciljem obmanjivanja i dezinformisanja javnosti, ali i dalje diskreditacije NATO saveza.

Šta se zapravo dogodilo?

Na NATO samitu u Briselu ovog jula , nakon zahtjeva iračke vlade, saveznički lideri su lansirali novu misiju obuke u Iraku, nazvana Misija NATO-a u Iraku (NMI). Ova nova misija  se zasniva na obuci i naporima sa ciljem izgradnje kapaciteta, koji su već sprovedeni u Iraku kroz NATO Inicijativu za obuku i izgradnju kapaciteta za Irak.

Misija je započela krajem oktobra, a čini je oko 500 pripadnika. Osim zemalja članica učestvuju i vojnici iz Australije, Finske i Švedske

source: nato.int

Dakle, ovo je neborbena misija, sa ciljem izgradnje efikasnijih, inkluzivnijih, održivijih i odgovornijih odbrambenih i bezbjedonosnih struktura. Takođe će težiti povećanju profesionalizma iračkih snaga i institucija bezbednosti, tako što će pomoći Iraku da izgradi kapacitete za sprečavanje ponovne pojave ISIS-a.[1]

Međutim, za razliku od Pobjede, veliki broj portala je odlučio da u svojim prenošenjima izostave ključni dio, odnosno neborbeni karakter misije, koja ima za cilj stvaranje novih instruktora i podučavanje ljudi. S druge strane, fokus narativa bio je da će crnogorski vojnici ići na ratišta u Iraku, što je izazvalo oštre reakcije i negodovanje u brojim komentarima na portalima, znajući da je riječ o kriznom području visokog rizika, gdje i dalje traje borba protiv ISIS-a.

Dodatno su se pozivali na nedavnu izjavu ministra odbrane Boškovića, da je Crna Gora zaintereosvana za učešće u misiji na logističkim pozicijama na aerodromu u Bagdadu, ali i na izjavu predsjednika Đukanovića nakon samita u Briselu,  da Crna Gora ima namjeru da pošalje vojnike u ovaj poduhvat.

Kroz naslove kao što su Topovsko meso: Vojna Crne Gore u NATO vojsci na ratu u Iraku, Milova vojska u borbi za Američke interesei selektivno prenošenje činjenica, portali in4s.net, b92.net, srbijadanas.com,standard.rs, novosti.rs, kurir.rs, teže diskreditaciji NATO saveza, ali i obmanjivanju javnosti na ovu osjetljivu temu.

Širenje dezinformacija i propagande preko interneta, posebno na društvenim mrežama, poslednjih godina je u središtu debata, zbog ozbiljnosti problema, ali i zbog pritiska da se na taj problem odgovori, naročito nakon američkih izbora 2016. Treba naglasiti da su portali b92.neti kurir.rsjedni od najposjećenijih u Srbiji, sa 36 miliona pregleda na mjesečnom nivou, te stoga ne samo da štete svojoj reputaciji parcijalnim prenošenjem informacija, već doprinose opštoj (dez)informisanosti društva.

[1]https://shape.nato.int/resources/3/images/website/factsheet%20nato%20mission%20iraq_oct18.pdf