UPDATE: Nakon našeg saopštenja crnogorski mediji CDM, RTCG, Portal Analitika, Antena M, Pobjeda, FOS Media i Kolektiv su ispravili informaciju i objavili da Kina zvanično nije proglasila kraj epidemije.


Brojni crnogorski i regionalni portali objavili su danas informaciju da je Kina proglasila kraj epidemije korona virusa. Ta vijest je, sudeći prema komentarima, obradovala mnoge građane, ali nažalost nije tačna.

Crnogorski portali Analitika, IN4S, CDM, RTCG, Pobjeda, Antena M, PV informer, FOS Media, Kodex, Kolektiv i Standard objavili su identičnu vijest – “Kina proglasila kraj epidemije”, pozivajući se na banjulučku ATV i Sputnik. U informaciji se navodi kako je širenje COVID-19 virusa na teritoriji  Kine potpuno zaustavljeno, kao i da je broj potvrđenih slučajeva infekcije manji od 3.000.

Portali su prenijeli izjavu predstavnika Komiteta za zdravstvena pitanja Kine, Mija Fenga.

S druge strane, svjetski mediji među kojima su Rojters, Njujork Tajms, Ju-es njuz, kao i kineski portal Sinhua.net, objavili su kompletniju informaciju  u kojoj se nigdje ne navodi da je proglašen kraj epidemije, već je u prvi plan stavljena pojava novih importovanih slučajeva korona virusa u Kini. Navodi se i da je zbog toga povećana opasnost od drugog kruga zaraze, u trenutku kada je prenos među domicilnim stanovništvom u Kini faktički zaustavljen, jer je broj tih zaraženih pao ispod 3.000.

Takođe, ti mediji objavljuju kompletan citat Fengove izjave.

“Kina je već zabilježila 693 uvezenih slučajeva korona virusa iz čak 42 zemlje, što znači da je mogućnost nove runde širenja zaraze relativno visoka”.

Navodi se i da virus sa sobom u Kinu donose uglavnom državljani te zemlje sa boravkom u inostranstvu, kao i da je subotu registrovano 45 novih tih slučajeva, što je za devet manje u odnosu na prethodni dan.

Ovaj slučaj potvrđuje samo da u ovim, posebno osjetljivim danima, kada svi čekamo ohrabrujuće vijesti, mediji bi trebalo da obrate dodatnu pažnju i do kraja provjere svaku informaciju.

Digitalni forenzički centar i ove sedmice registrovao je brojne dezinformacije i nove teorije zavjere o korona virusu. Osim toga pokrenuli smo i lajv blog na kojem objavljujemo najvažnije informacije o COVID-19 iz Crne Gore, regiona i svijeta. Šta je sve obilježilo prethodne dane pogledajte u DFC-ovom sedmičnom pregledu.

Opasan video kruži Fejsbukom

Fejsbukom se širi video, postavljen prvobitno na stranici Danak u krvi u Srbiji, putem kojeg se želi poručiti da korona virus ne predstavlja prijetnju. Akteri videa su dr Volfgang Vodarg,  njemački pulmolog i dugogodišnji poslanik Bundestaga ispred SPD-a, zatim dr Tom Džeferson sa danskog Kohren instituta i dr Mihael Kenč. Njih 3 govore o trenutnoj situaciji za njemački Zweites Deutsches Fernsehen (2DF) i ističu 2 teze:

  1. COVID-19 ne predstavlja veću opasnost od gripa
  2. Ne zahtjeva mjere izolacije, ljudi su bespotrebno u karantinu bez medicinskog objašnjenja

U periodu epidemije pojavile su se brojne teorije, koje se šire na dnevnom nivou. Za ovakve sadržaje karakteristično je da iznose niz tvrdnji, predstavljenih kao činjenice, između kojih se utvrđuju uzročno-posljedične veze, bez nuđenja bilo kakvih kredibilnih dokaza.

Ovim putem još jednom upućujemo apel svim građanima da objave pojedinaca na društvenim mrežama nijesu kredibilan izvor informacija o koronavirusu. Potrebno je pratiti objave i informacije koje dolaze sa zvaničnih i kredibilnih adresa poput Instituta za javno zdravlje, Ministarstva zdravlja i Svjetske zdravstvene organizacije.


Izostanak pomoći

Jerusalem Post objavio je navodnu izjavu izraelskog doktora koji je stacioniran u Parmi. Kako se navodi u članku, doktor Peleg je izjavio za Kanal 12 da zbog nedostatka kapaciteta, Italija više ne pruža pomoć ljudima starijim od 60 godina. Takvu niti sličnu izjavu nije moguće pronaći u originalu. S druge strane, objavu su osudili brojni Italijani na Fejsbuku, rekavši da se radi o lažnoj vijesti.


Uhapšena ruska državljanka zbog širenja dezinformacija

U Crnoj Gori je uhapšena ruska državljanka zbog širenja lažnih vijesti i dezinformacija u vezi korona virusa. Naime, A.G. (35) je objavila na jednoj društvenoj mreži da je u Crnoj Gori oko 1.000 oboljelih od korona virusa, da je šestoro umrlo i da Crnu Goru očekuje scenario kao u Italiji, kao i da je osoblje hotela Avala zaraženo i hospitalizovano.


Izazivanje panike zbog virusa

Velimir Eraković u tekstu za portal Pravda piše o lošoj situaciji u kojoj se nalazi Crna Gora, pogođena korona virusom. U tekstu se govori o lošoj situaciji u karantinima, o kršenju prava na privatnost i navodnoj prevari za moratorijum na kredite, te da je Crna Gora pred bankrotom zbog zaustavljanja kriminalnih djelatnosti usljed virusa (šverca droga, cigareta i oružja).


Korona “ujedinila” bivšu Jugoslaviju

Korona “ujedinila” bivšu Jugoslaviju. Pogledajte koliko je tim DFC-a zabilježio objava na Tviteru u periodu 20-26. mart, koji su heštegovi i emotikoni najpopularniji, kao i koji regionalni mediji objavljuju najviše vijesti o COVID-19.


Pokrenuli smo COVID-19 lajv blog

Dobijamo vijesti o virusu korona putem društvenih mreža, medija, notifikacija. Na svakom koraku postoje nepotpune ili lažne informacije, uprkos naporima nadležnih i medija da ih uklone. Mnogi zbunjeni od te buke i dalje traže odgovore. Cilj DFC bloga je da na krajnje jednostavan način predstavimo dokaze o dezinformacijama i narativima koji se šire u medijima i na društvenim mrežama, ali i da vam prezentujemo zvanične informacije o pandemiji.


G7 konstatovala kinesku dezinformacionu kampanju

Grupa sedam industrijski najrazvijenijih zemalja svijeta G7 konstatovala je kinesku “kampanju dezinformisanja” o novom koronavirusu, izjavio je šef američke diplomatije Majk Pompeo.


Infodemija

U vrijeme pandemije korona virusa građani i mediji suočavaju se sa brojnim dezinformacijama. Kada je riječ o zemljama Zapadnog Balkana na internetu i u medijima je u prethodnih 30 dana zabilježeno oko 245 hiljada objava koje se odnose na korona virus. Naš kolega Milan Jovanović je za RTCG govorio o opasnosti od lažnih vijesti u doba epidemije.


Muškarac koji je preminuo u Laciju nije crnogorski državljanin

Pojedini crnogorski i srpski mediji objavili su lažnu vijest da je u Laciju preminuo muškarac (33) koji je crnogorski državljanin a ujedno i najmlađa žrtva korona virusa u toj pokrajini. Iz Ministarstva vanjskih poslova Crne Gore navode da informacija koju su prenijeli pojedini crnogorski mediji, pozivajući se na italijanski sajt i objave na društvenim mrežama, nije tačna.


Duboka država, baba Vanga i korona virus

Sedmicu za nama su obilježile brojne teorije zavjere. Jedan od lidera Demokratskog fronta, Nebojša Medojević, tvrdi da je čitava kriza nastala pojavom COVID-19 zapravo vještački projekat iza kojeg stoji duboka država i da je cilj pravljenje haosa u Evropi, pogotovo u pravoslavnom svijetu. Gostujući u YouTube emisiji „Intervju – u Centar”, Medojević je istakao da isti moćnici svijeta stoje iza preseljenja vojnih formacija IDIL u Evropu, koju mediji nazivaju „migrantski problem“.

S druge strane, u spornom tekstu objavljenom na srpskom Telegrafu, a zatim portalu Politika Ekspres, tvrdi se da je baba Vanga predvidjela COVID-19. Ta dva članka pronašla su svoj put do preko 30 Fejsbuk grupa, koje kumulativno broje preko 2 miliona ljudi.


Sputnjik: Moguće da je virus napravljen s ciljem smanjivanja italijanske populacije

Tim Sputnjika iz Letonije, u članku objavljenom 15. marta iznosi niz neosnovanih teorija zavjere o porijeklu korona virusa. Od ideje da COVID-19 potiče iz Letonije, do one da je stvoren kao sredstvo za smanjenje broja starijih osoba u Italiji. Kao tezu u korist svoje tvrdnje dodaju da Italija ima veliki broj penzionera, koji s velikim primanjima opterećuju budžet.


Konte postao Bolsonaro

Viralna objava na Fejsbuku, koja navodno sadrži izjavu italijanskog premijera Đuzepea Kontea, zapravo je lažna.

“Izgubili smo kontrolu. Ne razumijem šta možemo više da uradimo, sva rješenja na zemlji su iscrpljena. Naša jedina nada ostaje na nebu, Bože spasi svoje ljude.”

Post pokazuje i navodnu Konteovu fotografiju.

Kako se ispostavilo citat je izmišljen. Ne pojavljuje se ni na jednom kredibilnom sajtu kada se traži na Guglu, a poruka se ne podudara sa nedavnim mjerama koje je Italija preduzela. Treba dodati da se na propratnoj fotografiji nalazi predsjednik Brazila Bolsonaro, a ne osoba čija se izjava navodi.

Uprkos tome što ju je Fejsbuk označio kao lažnu, objava se proširila društvenim mrežama.


Poljska zabranila prolaz ruskim avionima

Ministarstvo spoljnih poslova Poljske i zamjenik ministra vanjskih poslova potvrdili su da Varšava nije blokirala nijedan avion za Italiju, dodajući da poljski vazdušni prostor ostaje otvoren za tranzit. Odgovori su uslijedili nakon tvita ruskog senatora Alekseja Puškova koji je tvrdio da je ruski avion za Italiju natovaren dobrima za borbu protiv koronavirusa morao da skrene, nakon što su vlasti zemlje zabranile ulazak u poljski vazdušni prostor.

Nakon zvaničnog demantija, senator je izbrisao svoj tvit.


Koordinisani “napadi” na pričešće

Na članku na portalu Srbin.info tvrdi se da mediji u Srbiji i Crnoj Gori koordinisano napadaju SPC, zbog vjerskih okupljanja i pričešćivanja jednom kašičicom.

Navode i da “postavljanje ljudi pred izbor zdravlje ili slobodva vjere nije ništa drugo nego opasna manipulacija koja treba da opravda totalitarni poredak.”

Vlasti širom svijeta zabranjuju i kažnjavaju svaki vid okupljanja, ne kao izraz totalitarizma, već kao vid prevencije širenja virusa.

Koliku opasnost u ovom trenutku epidemije predstavljaju okupljanja svake vrste, pa i vjerska govore dvije vijesti.

Prva, da su episkop valjevski Milutin i dvojica sveštenika te eparhije ove sedmice dobili korona virus, prilikom služenja liturgije. U zvaničnom saopštenju eparhije se navodi da je “kao vrijedni pastir hodio i služio u svojoj eparhiji, onako kako već više od pola vijeka služi Bogu i rodu”.

Druga, da je papa Franjo juče na Trgu svetog Petra u Vatikanu započeo je svoj vanredni Urbi et orbi na kojm se moli za kraj pandemije koronavirusa i daje svom potpuni oproštaj vernicima. U normalnim okolnostima, Trg bi bio pun ljudi koji slušaju papinu poruku, ali juče nije bilo nikoga.

Slika koja je već sada ušla u istoriju

Na društvenim mrežama kruži snimak dvojice Italijana koji na moskovkskom aerodromu kupuju navodno efikasan lijek protiv korona virusa. Dvojac je ušao u apoteku i kupio „Arbidol“ a navodno je efikasan u borbi protiv korona virusa. Štaviše, na ambalaži lijeka nacrtan je korona virus. Jedan od aktera videa govori da je „bilo toliko smrtnih slučajeva u Italiji, jer ovaj lijek nije dostupan, dok se Rusi mogu zaštititi zahvaljujući njemu“.

Lijek „Arbidol“, koji se pogrešno naziva Abidol,  razvila je ruska farmaceutska kompanija „JSC Pharmstandard“, nije dostupan u Evropi i Sjedinjenim Državama, jer ga Evropska medicinska agencija (EMA) i Uprava za hranu i ljekove (FDA) ne ubrajaju u svoju odobrenu listu ljekova za grip. To je razlog zašto se taj lijek može kupiti u Moskvi, ali ne u Evropi i SAD-u.

„Arbidol“, je zapravo ime lijeka generičkog naziva „umifenovir”, koji nije nastao, kako se u klipu navodi, 2019. godine, već sedamdesetih godina u Sovjetskom Savezu. Patentno pravo isteklo je 2007. godine i od tad „ arbidol” proizvodi više kompanija u Rusiji, Bjelorusiji i Kini.

Grafički prikaz tvitova o “abidolu” ili “arbidolu” na Tviteru

Osim ovog, pojavio se još jedan video sa istim tvrdnjima. Neimenovana osoba sa našeg govornog područja trvdi da se radi o nekom antivirusnom sredstvu, protiv epidemije.

Dodaje da ga je apotekarka uvjerila kako taj virus nije ništa novo već je oduvijek bio tu.

„Nikakva panika, drugari prijatno i sve najbolje iz Rusije“, zaključio je na kraju video snimka.

SZO na svojoj veb-stranici posvećenoj trenutnoj pandemiji eksplicitno navodi da trenutno ne postoji lijek za liječenje ili prevenciju ovog virusa.

Više puta smo naglasili kako objave pojedinaca na društvenim mrežama nijesu kredibilan izvor informacija o korona virusu. Kada se pronađe lijek to ćemo saznati od nadležnih institucija, a ne na Fejsbuku ili ostalim društvenim mrežama. Potrebno je pratiti objave i informacije koje dolaze sa zvaničnih i kredibilnih adresa poput Svjetske zdravstvene organizacije, Instituta za javno zdravlje i Ministarstva zdravlja.

Dok se svijet svijet bori s korona virusomom,  stigle su i neke ohrabrujuće vijesti. Pacijent u Đenovi (79 godina) izliječen je od korona virusa eskperimentalnim lijekom „Remdesivir“. S druge strane, u Kini, tačnije u Vuhanu juče nije zabilježen nijedan novi slučaj obolijevanja.

Koordinisana kampanja, usmjerena protiv Crne Gore, kojom se u posljednja 3 mjeseca u kontinuitetu šire negativne, bizarne i lažne informacije, ne jenjava.

Posljednjih dana plasira se narativ da  NATO od predsjednika Crne Gore zahtjeva da uvede vanredno stanje, kao odgovor na aktuelne litije koje se održavaju dva put sedmično. Ta lažna vijest je prvobitno objavljena na portalu Srpsko ujedinjenje, a istu su prenijeli i srpski portali Alo, Vidovdan i Opcija.

Svi tekstovi koji forsiraju taj narativ imaju nekoliko zajedničkih nedosljednosti:

  1. U njima se bez ikakvog kredibilnog dokaza tvrdi da je na desetine NATO specijalaca stiglo u Crnu Goru, te da su smješteni u iznajmljene vile u Podgorici i Budvi i uveliko rade na projektu lomljenja kičme Srpskoj pravoslavnoj crkvi.
  2. Tvrdi se da su NATO specijalci pod rukovodstvom Stjuarta Piča, koji se nalazi van Crne Gore. Maršal Stjuart Pič je predsjedavajući vojnog komiteta NATO i kao takav nema mandat da komanduje snagama NATO, već da sa vojnog aspekta daje savjete Sjevernoatlantskom savjetu, kao najvažnijem tijelu NATO.
  3. U tekstovima se bez izvora i dokaza navodi da je u nedavnoj posjeti Sjedinjem američkim državama, predsjedniku Đukanoviću saopšteno da bi bilo kakav kompromis sa SPC bio šamar NATO i da je to neprihvatljivo.
  4. Pomenuti portali navode crnogorske medije kao izvore. Ono što je činjenica jeste da nijedan crnogorski medij nije pisao o potencijalnom vanrednom stanju. Jedino mjesto u kojem se ova tema obrađivala bilo je pismo Demokratskog fronta Aivu Oravu i misiji EU u Crnoj Gori

Na te objave reagovalo je i Ministarstvo odbrane Crne Gore saopštenjem kojim demantuje navode u pojedinim medijima iz Srbije o angažovanju NATO specijalaca u Crnoj Gori. Apsolutno su netačni i njima se još jednom nastoji na flagrantan način dezinformisati i obmanuti javnost.

Dolazak NATO kontrahibridnog tima u Crnu Goru izazvao je mnogo pažnje, pogotovo u dijelu medija naklonjenih senzacionalističkim narativima.

Iako je cilj posjete sajber stručnjaka našoj zemlji usavršavanje crnogorskog kadra za odbranu od sajber napada, kako je potvrđeno iz Alijanse, pojedini mediji su posjetu okarakterisali na njima svojstven način.

Tako portal Borba od  21. novembra izvještava da je specijalni NATO tim stigao u našu zemlju kako bi kontrolisao rad internet portala, prije svega Borbe, IN4S i Sputnik. U tekstu, se dodaje da tim raspolaže savremenom opremom koja služi za hakerske upade i obaranje sajtova i portala kad procijene da je to neophodno.

I Boško Vukićević, član pokreta Sloboda narodu, u svojoj kolumni za isti portal piše: Ni u najmanjoj mjeri me ne iznenađuje podatak da američki kontrahibridni tim koji ovih dana boravi u Podgorici preuzima određene nadležnosti od crnogorske ANB. Radi se, prije svih, o nadležnostima iz oblasti praćenja antirežimskih i anti-NATO aktivista na društvenim mrežama, slobodnih portala i medija, kao i preduzimanja određenih mjera protiv njih.

U sličnom tonu je i izjava Marka Milačića za Sputnik Srbija u kojoj  naglašava da je NATO tim u našoj zemlji kako bi špijunirao građane (1. decembar).

Na pomenute objave nadovezuje se 10. decembra i sprski portal Alo tekstom pod naslovom: NA POMOLU JE HIBRIDNI RAT U SRBIJI – Sukobiće se dve svetske sile. Time se insinuira da kontrahibridni tim iz Crne Gore planira da proširi svoja dejstva na čitav Balkan s ciljem obaranja proruski orjentisanih sajtova, a spisak je, kako tvrde, već formiran. Ti sajtovi više neće moći da se otvaraju u Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji i Albaniji, a plan je da se to isto uradi u Srbiji.

Problem sa tim i sličnim objavama je što ne počivaju na kredibilnim dokazima, već se uredništva pozivaju na dobro obavještene diplomatske izvore i interna saznanja. I premda je vjerodostojnost takvih tvrdnji i podataka lako oboriva, ipak ima prođu kod određenih slojeva populacije, zbog čega može imati dugoročno štetne posljedice.

DFC magazin broj 15

Priče o gubljenju suvereniteta države, slobodi koju će imati NATO vojnici, te o mogućim napadima drugih zemalja ili terorističkih organizacija kojima se NATO zamjerio, datiraju još iz vremena pristupnih pregovora Crne Gore s Alijansom. Već tada su u etar crnogorske i srpske medijske i političke scene, oponenti crnogorskog članstva u Sjevernoatlantski savez lansirali slične narative.

Stoga nije novost ni tekst pod naslovom Nije da se ne gradi: NATO objekti na sve strane, šta sve Alijansa kontroliše u Crnoj Gori, objavljen na portalu IN4S, 5. novembra. U njemu se navodi da su od ulaska Crne Gore u NATO bez referenduma prorežimski mediji javnost neprekidno bombardovli informacijama o dobrobiti članstva u tom Savezu. Pozivaju se na priznanje Duška Markovića da se u trenutku pristupanja ovom agresivnom vojnom savezu čak 85% građana protivilo takvom činu.

Ta tvrdnja portala koja se odnosi na navodno priznanje premijera Markovića nije tačna, već je tendenciozno stavljena u taj kontekst s namjerom dezinformisanja čitalaca i navođenja na pogrešne zaključke. Crnogorski premijer je u intervjuu za Radio-televiziju Kosova (RTK) uoči posjete Prištini 6. februara 2018. godine izjavio da je Vlada CG priznala Kosovo uprkos tome što je više od 85 odsto građana bilo protiv toga.

Tačno je da je netačno

To nije jedini put da IN4S istu izjavu Markovića, koja se odnosi na protivljenje 85 odsto građana stavlja u kontekst članstva u NATO, a ne priznanja Kosova. Urednik portala, Gojko Raičević, učestvovao je na prvom Rusko-balkanskom samitu narodne diplomatije, održanom u Voronježu u Rusiji 12. novembra 2019. godine. Tom prilikom je ponovo istakao vijest o crnogorskom članstvu u NATO, uprkos navodnom protivljenju 85% populacije.

Autor se dotakao i izgradnje vojnog poligona na Sinjajevini. Kako piše portal, pored održavanja vježbi VCG, postoje indicije da će poligon biti korišćen u druge svhe, što izaziva ozbiljnu zabrinutost. Istraživački centar IN4S je došao do saznanja da postoji plan da se poligon na Sinjajevini koristi i za odlaganje štetnog otpada, ne navodeći nijedan konkretan dokaz za te tvrdnje.

Sinjajevina je posljednjih mjeseci bila često u fokusu javnosti kroz polemike i debate zbog bojazni od mogućeg ugrožavanja životne sredine. Međutim, iz Ministarstva i Vlade su više puta naveli da će se poligon koristiti isključivo za vježbovno-strelišne potrebe Vojske, a ne za uništavanje viška naoružanja, kako se često navodilo u medijima.

Čitajući te i slične objave, nameče se zaključak da se pojedini portali po nekom ustaljenom rasporedu povremeno vraćaju na već istrošene i osporene teme kada im ponestane ideja za nove.

Saopštenje Vlade CG

Uzimajući u obzir u koje svrhe se planira korišćenje predmetne lokacije, formiranje vježbovno-strelišnog poligona za potrebe Vojske Crne Gore neće imati uticaja na zagađenje životne sredine, a na to ukazuje i izvještaj o izvršenom mjerenju radioaktivnosti u životnoj sredini – vazduh, voda, tlo koje je za potrebe Ministarstva odbrane Republike Sjeverne Makedonije sačinila JZU Institut za javno zdravlje Republike Sjeverne Makedonije na vojnom poligonu Krivolak, nakon vježbe koja je trajala mjesec dana.

DFC magazin broj 14

Portal RIA Novosti (rus. РИА Новости) objavio je 20. oktobra 2019. tekst pod naslovom Švedski ekonomista: 2024. godine Rusija će se raspasti ili uništiti svijet.

Tekst na ironičan način predstavlja knjigu Krah 2024. godine, autora Stefana Folstera, renomiranog švedskog ekonomiste. Autor u knjizi predviđa hibridni rat koji će Rusija navodno započeti 2024. godine protiv Zapada. Interesantno je da rat započinje u Crnoj Gori. Knjiga je objavljena početkom septembra ove godine. Prema pisanju RIA Novosti, Rusija bi prvobitno preuzela kontrolu nad finansijskim sistemom, kako bi ukinula sankcije koje su joj nametnute, a onda bi počela da osvaja ostale zemlje.

Knjiga Krah 2024.

Prema navodima iz knjige, Rusija će agresivne aktivnosti započeti u Crnoj Gori, gdje će bajkeri poznati kao Noćni vukovi, naoružani do zuba, organizovati državni udar. Zatim će Rusija preći na Srbiju i Bugarsku, nakon čega će Kremlj započeti invaziju iz Krima na jug Ukrajine itd. Naposljetku će Stokholm postati žrtva koju će Rusija jednostavno raznijeti da bi zastrašila Zapad, a zapadni saveznici neće krenuti u odbranu s obzirom da Švedska nije članica NATO.

Portal RIA Novosti dalje iznosi kako će, prema knjizi, Rusija 2024. godine zauzeti Crnu Goru, Bugarsku i Srbiju, anektirati južnu Ukrajinu i raketom sravniti Stokholm, nazivajući ovaj triler još jednom naučno-fantastičnom knjigom objavljenom na Zapadu. I sve bi bilo u redu, ali oni pokušavaju nametnuti lokalnom stanovništvu tu zavjeru kao realnu prognozu vjerovatnih događaja, kao da su Rusi već započeli sa primjenom tog scenarija. Djelo koje sadrži očigledne tragove klevete aktivno se propagira u švedskim novinama i predstavlja upozorenje naivnim Šveđanima, piše u komentaru pomenutog teksta na portalu Ria Novosti.

Portal naglašava i odabir godine – 2024. Mnogi su predviđali da će se Rusija raspasti 2017. Međutim, 2017. je prošla, a svi koji su se našli u ulozi vizionara počeli su da smišljaju novi datum, s tim što za taj novi datum imaju objašnjenje – predstojeće predsjedničke izbore u Rusiji. Zanimljivo je i da se u knjizi pojavljuju prava imena političara i javnih ličnosti današnje Rusije. Samo Putin je pomenut 89 puta. Najtragičnije je što je autor ove fantazije veoma poznata osoba u svojoj zemlji. Stefan Folster je švedski ekonomista, dobitnik je nagrade za Najbolju knjigu godine od strane brojnih finansijskih časopisa, zaključuje autor teksta na navedenom portalu.

Sudeći po tekstu Ria Novosti, knjiga Krah 2024. godine je očigledno izazvala burne reakcije u Rusiji.

Stefan Folster je na ekonomskom forumu Investor Meeting, održanom 1. septembra, izjavio kako je u knjizi predstavio donekle realno stanje što se tiče finansija i ekonomije, ali je i upozorio da triler nije samo zabavnog karaktera, već tjera na razmišljanje svakoga ko brine za budućnost Švedske i za sopstvene finansije.

Korber polisi gejm (Körber Policy Game) je manja grupa političara, visokih zvaničnika i eksperata koji analiziraju fiktivne scenarije i eventualne posljedice istih na globalnom nivou.

Grupa se bavi projektovanjem trenutnih trendova vanjske i bezbjednosne politike u budući scenario, nastojeći razviti dublje razumijevanje interesa i prioriteta različitih država i mogućih izazova.

U septembru ove godine, u saradnji sa  Međunarodnim institutom za strateške studije, objavili su analizu Evropska bezbjednost u krizi. U dokumentu je izlazak SAD iz NATO 2021. godine postavljen kao fiktivni scenario. Odluka najjače članice da napusti NATO, kako se ističe, već u maju 2021. izazvala bi sukob na Balkanu. Sukobi bi bili izazvani u državi članici NATO sa lukama na Mediteranu, a započele bi ih proruske snage nasilnim preuzimanjem vlasti i kidnapovanjem premijera.

Konflikt izbija u članici NATO na Zapadnom Balkanu. Naoružana grupa pomognuta proruskim opozicionim partijama okupira parlament i zahtijeva napuštanje NATO i ponavljanje parlamentarnih izbora. Nakon toga počinju da se šire protesti u cijeloj državi, a premijer, koji se nalazi u kućnom pritvoru, poziva Evropsku uniju i NATO da intervenišu. Nekoliko desetina oficira ruske obavještajne službe ulaze u državu i kreću prema glavnom gradu da bi podržali proteste. Strateške morske luke na Mediteranu blokiraju ruski vojni brodovi. Ruski predsjednik Vladimir Putin koristi se tom mogućnošću kako bi uspostavio sistem jednake i nedjeljive sigurnosti na kontinentu i predlaže novi evropski sigurnosni ugovor, navodi se između ostalog u analizi.

Alarmantni naslovi i lažne interpretacije na portalima

Portal Alo objavio je 15. oktobra tekst pod naslovom SAD NAPUŠTA NATO, OVO JE NAJCRNJI SCENARIO! Sve počinje u Crnoj Gori! Milo će pozvati snage da intervenišu, a ruske obaveštajne službe ulaze u državu i kreću prema glavnom gradu! Na ta pisanja nadovezali su se Pravda i Informer, tvrdeći da Treći svjetski rat počinje 2021. u Crnoj Gori. Međutim, portal Alo se tu ne zaustavlja. Svega dva dana kasnije, objavljuje tekst na istu temu, pod naslovom: MRAČNE PROGNOZE! Počinje Treći svetski rat! Sve će se dešavati na granici sa Srbijom! U istom se još jednom potvrđuje početak novog globalnog sukoba u Crnoj Gori. U pomenutoj analizi, nigdje se eksplicitno ne pominje Crna Gora, već se govori isključivo o NATO članici sa Zapadnog Balkana.

Na Fejsbuku su ta četri teksta imala ukupno 434 reakcije (zbir lajkova, komentara i dijeljenja), što je 108,5 reakcija u prosjeku. S druge strane, sadržaj nije bio zapažen na Tviteru, svega 7 pominjanja.

Cilj analize, kako navode autori, bio je da se pokrene debata o obavezi Evropljana da pokažu veću odgovornost po pitanju sopstvne bezbjednosti.

Crnogorski državljani su, prema još jednom izvještaju portala Borba, bili akteri međunarodne akcije šverca kokaina, ovog puta u Johanesburgu. Kako portal navodi, 29. septembra, Mihailo Pavićević i Matija Kašćelan su otkriveni prilikom akcije policije, kada ih je uhapšeni sunarodnik navodno odao policiji. Prema saznanjima portala obojica se i dalje nalaze u tom gradu, skrivajući se od policije, dok je oko 20 lica uhapšeno.

Obojica su navodno bili povezani sa Gorgom Darmanovićem, dvostrukim agentom iz JAR, koji je ubijen na Novom Beogradu, a navodno se dovodio u vezu s podzemljem te države.

Vijest je dan kasnije, odnosno 30. septembra, prenio srpski portal Kurir.

Međutim, ispostavilo se da je ovo još jedna lažna vijest, koja se bavi ovom temom. Naime, demanti je stigao diretkno od južnoafričke vlasti, kada je portparol policije, brigadir Viš Naidu, istakao da hapšenja ove prirode nije bilo, te da se radi o lažnim vijestima. Kako dodaje, ni obavještajne službe nisu imale saznanja o ovim događajima.

Nažalost, učestale tendenciozne objave portala Borba evidentno imaju za cilj da svojim propagandnim aktivnostima Crnogorce predstave kao loše momke. Pozivajući se isključivo na sopstvene izvore, nikad na javno dostupne zvanične informacije, objave portala Borba predstavljaju prijetnju profesionalnom novinarstvu i objektivnom i istinitom informisanju.

Nesuglasice između SAD i ostalih NATO članica od početka Trampovog mandata, kao što su pitanja Irana i Sjevernog toka, izdvajanje 2% BDP za odbranu i vojsku, česta su tema javne debate, ali su još češće na tapetu onih koji šire dezinformacije.

Njemačka kancelarka Angela Merkel je 11. septembra nastupila pred Bundestagom. Na dnevnom redu je bio njemački federalni budžet za fiskalnu 2020. godinu. U svom govoru Kancelarka se dotakla aktuelnih tema poput zaštite životne sredine, Bregzita, potrebe jačanja saradnje i potvrđivanja posvećenosti članica Sjevernoatlantskog saveza.

Nekoliko dana kasnije pojedini portali su iskoristili njen istup za plasiranje dezinformacija. Portal Fakti je već 14. septembra objavio tekst sa naslovom Merkel: Vreme je da prestanemo da hranimo američke vojnike. Ubrzo su sporni sadržaj preuzeli i plasirali portali IN4S, Srbija danas, Intermagazin, Web-tribune i Srpski dnevnik.

U tekstovima se navodi da je Angela Merkel, komentarišući odnose između SAD i Njemačke tokom govora u Parlamentu, rekla da je vrijeme da njena zemlja prestane da hrani američke vojnike i da se usredsredi na svoje. Paraleno sa tim, navodi se da je Merkel izjavilada je jedini cilj SAD da navedu partnere da povećaju vojne rashode i da taj novac dođe do njih. Sve to bi, navodno, trebalo da dodatno zabrine Vašington.

Sa transkripta 111. sjednice Bundestaga, koji je javno dostupan na službenom sajtu, utvrđeno je da je istina posve drugačija.  Merkel ni u jednom dijelu svog govora nije navela uskraćivanje pomoći niti američkim vojnicima, niti bilo kojim drugim pripadnicima NATO snaga. Štaviše, istakla je značaj saradnje u multilateralnom svijetu i pozvala države da se kreću ka dogovorenom cilju – izdvajanju 2% BDP na godišnjem nivou za odbranu.