Digitalni forenzički centar analizirao je intervju ambasadora NR Kine, Liu Đina, koji je objavljen u ND „Vijesti“ 15. aprila.  Od izbijanja korona virusa do danas brojne su optužbe na račun Kine da nije reagovala na vrijeme i dijelila informacije sa ostatkom svijeta i Svjetskom zdravstvenom organizacijom (SZO).

Ambasador je u intervjuu negirao te i druge tvrdnje otpužujući te zemlje za dezinformacionu kampanju uperenu protiv Pekinga. Zbog objektivnog informisanja javnosti želja nam je da ukažemo upravo na niz dezinformacija koje je gospodin Đin saopštio. Napominjemo da smo reagovanje na intervju poslali redakciji „Vijesti“, ali ono nije objavljeno. Pročitajte šta sve kineski ambasador nije rekao.

Netačni datumi

Ambasador je, govoreći o datumima, naveo da su bolnice u Hubeiju prijavile tri sumnjiva slučaja 27. decembra, a da su o tome obavijestile blagovremeno SZO i druge zemlje 3. januara.  Tog dana, nacionalne vlasti u Kini prijavile su SZO 44, a ne tri pacijenta sa upalom pluća nepoznate etiologije. Od 44 prijavljena slučaja, 11 je bilo u teškom stanju, dok su preostala 33 pacijenta bila stabilna.

Zapravo,  kineske vlasti su javile da je prvi slučaj onoga što je danas poznato kao korona virus zabilježen 8. decembra, dakle mnogo prije 27. decembra kako to ambasador tvrdi.

Dodatno, u studiji kineskih istraživača objavljenoj u medicinskom časopisu Lanset (na koji se i ambasador poziva), navodi se da je prva dijagnoza COVID-19 postavljena 1. decembra 2019. godine i da ta osoba nije imala kontakt sa famoznom pijacom.

Vu Vendžuan, doktorka iz vuhanske bolnice Đinjintan i jedna od autorki studije, rekla je za BBC na kineskom da je pacijent bio stariji čovek koji je patio od Alchajmerove bolesti.

„On je živio četiri ili pet autobuskih stanica od pijace i pošto je bio bolestan praktično nije izlazio iz kuće”, rekla je Vu Vendžuan.

South China Morning Post piše da je prvi slučaj zabilježen čak 17. novembra, pozivajući se na podatke iz Vlade.

„Hermetička“ otvorenost

Ambasador dalje navodi kako je Kina, u procesu reagovanja na epidemiju bila otvorena i transparentna, da su reagovali na vrijeme, dodajući kako su sumnje o ciframa u Kini proizašle iz tipičnih dezinformacija.

Kada je riječ o otvorenosti od starta i dijeljenja informacija činjenice, ipak pokazuju drugačije podatke. Tako je dr Li Venlijang 30. decembra poslao poruku grupi kolega upozoravajući ih  na pojavu bolesti koja liči na SARS, urgirajući da se preduzmu zaštitne mjere protiv infekcije. Samo dva dana kasnije dr Li dobija sudski poziv od Biroa bezbjednosti u Vuhanu koji ga optužuje za širenje glasina. Li će istog dana potpisati izjavu priznajući da je počinio  prekršaj, obavezujući se da to ubuduće neće raditi. Osim njega Kina je uhapsila još sedam osoba koji su otpuženi za slična djela, a njihova sudbina je ostala nepoznata.

Dr Li je kasnije na kineskoj društvenoj mreži Weibo objavio video u kojem saopštava da je 10. januara imao napade kašlja i da je dan kasnije dobio i temperaturu. Krajem mjeseca, tačnije 30. januara mu je dijagnostifikovan korona virus, od čijih je posljedica preminuo 7. februara u 34. godini. Iako su kineske vlasti u januaru dr Venlijanga otpuživale za širenje panike, danas mu odaju počasti, pa je tako početkom aprila posthumno dobio titulu mučenika – što je najveće priznanje koje Komunistička partija Kine daje svojim građanima, stradalim za otadžbinu.

Zakašnjela reakcija

U tvrdnje da je Kina reagovala na vrijeme sumnja cijeli svijet. Tako je potpuni karantin u Vuhanu proglašen tek 23. januara, sedam sedmica od prvog slučaja zaraze korona virusom. Do tada je iz Vuhana, prema izjavi gradonačelnika tog grada, Žua Sianvanga, otišlo čak pet miliona ljudi. Ambasador Kine optužuje svijet za dezinformacije, a nije saopštio kako tumačiti zvanično saopštenje SZO od 14. januara, kada su na Tviteru objavili da preliminarna istraga kineskih vlasti nije našla jasan dokaz da se korona virus prenosi sa čovjeka na čovjeka. Istog dana Zdravstvena komisija Vuhana objavljuje da nijesu pronašli dokaz ljudske transmisije virusa. Svega šest dana kasnije, 20. januara, nastaje haos kada kineske nadležne službe prvi put priznaju da se virus ipak može prenijeti s čovjeka na čovjeka, a tri dana nakon toga počinje karantin u Vuhanu.

Kako piše AP, najviši kineski zvaničnici nijesu upozorili javnost punih šest dana otkako su utvrdili da se najvjerovatnije suočavaju s pandemijom novog korona virusa.

Tokom tih šest dana od saznanja, u gradu Vuhanu, odakle je zaraza potekla, održana je proslava na kojoj su bile desetine hiljada ljudi, a milioni ljudi krenuli su na putovanja uoči kineske nove godine.

Predsjednik Kine Si Đinping upozorio je građane sedmog dana od saznanja, 20. januara, ali do tada je već bilo zaraženo više od 3.000 ljudi, pokazuju interni dokumenti u koje je AP imao uvid i procjene stručnjaka.

Broj oboljelih (ne)realan

Sumnje u cifre oboljelih i preminulih u Kini od korona virusa česta su tema brojnih svjetskih medija. To je i logično jer Kina, do danas, ima manje i zaraženih i žrtava od Sjedinjenih Američkih Država, Španije, Italije, Francuske, Njemačke i Velike Britanije, iako sama ima duplo više stanovnika od svih tih zemalja zajedno. Da je broj zaraženih i preminulih u Kini veći od zvaničnih podataka govori i izvještaj CIA, u kojem se navodi da kineske vlasti ne znaju domete širenja virusa, kao i da su “biokrate iz Vuhana lagale centralu u Pekingu, smanjujući broj oboljelih i žrtava zbog straha da će biti kažnjeni”. Kada je riječ o ciframa – provincija Hubei preživjela je najjači udar, u početnim mjesecima korona virusa, 9. februara kada je prijavljen porast slučajeva od 27 odsto. Naredna dva dana taj procenat je bio 20 i 22 odsto.  Međutim, 12. februara dešava se nagli skok od 742 odsto, odnosno 14.000 novozaraženih, nakon čega će taj broj naglo pasti. Kineske vlasti takav skok pravdaju promjenom metodologije brojenja slučajeva, ali su te izmjene uvedene sedam dana prije toga. Alternativno objašnjenje za manji broj slučajeva nakon 12. februara može se tražiti dan nakon tog datuma kada su smijenjeni partijski šefovi i u provinciji Hubei i u Vuhanu, otkrio je magazin Ekonomist (The Economist). Sličan scenario desio se u Šandong provinciji. Prije smjene u lokalnom pravosuđu, broj zaraženih u jednom zatvoru skočio je za dan sa dva na 200 zatvorenika da bi samo dan nakon što je novo rukovodstvo izabrano bila prijavljena dva nova slučaja zaraze.

Grafik koji prikazuje korelaciju između pada broja oboljelih i političkih događaja u zemlji.
Izvor: The Economist

Gotovo sve najrazvijenije zemlje svijeta sumnjaju u otvorenost Kine od starta epidemije, a takođe su sve glasniji stavovi da Peking mora platiti odštetu zbog sporog reagovanja na korona virus i sakrivanja informacija.  Iako je Peking preuzeo diplomatsku ofanzivu slanjem pomoći u mnoge zemlje i tvrdnjama da su se uspješno izborili sa korona virusom u šta mnogi, uključujući i predsjednika Francuske ne vjeruju, sigurno je da temeljna istraga o svemu čeka epilog.

U trenucima kada se skoro cijeli svijet bori se nestašicom medicinske opreme, neophodne za borbu protiv korona virusa, gotovo istom jačinom kao pandemija odjeknula je širom planete vijest da Rusija šalje Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) medicinsku pomoć.

Dok su mnogi, uključujući i američki medije, zbog te vijesti bili u čudu, prava istina je da je pomoć, ustvari bila “pomoć”, odnosno da pošiljka nije bila besplatna.

Vijest da je pošiljka medicinske opreme iz Moskve krenula za Njujrok, među prvima objavljuju ruski mediji 31. marta, dan nakon razgovora dvojice predsjednika, ali i prvog aprila kada je ruski Iljušin stigao na aerodrom Džon F. Kenedi.   U gotovo svim tekstovima ruskih medija, naslov je isti : Avion s ruskom pomoći sletio u Njujork.

Takvu verziju informacije prenijeli su mnogi domaći i regionalni portal uz naslove Rusija poslala Americi pomoć, Tramp prihvatio pomoć Putina. Samo nekolicina njih kasnije i ispravila, odnosno objavila da nije riječ o pomoći, već da je Vašington tu isporuku platio.

Naime, dok su brojni mediji u SAD-u i dalje vjerovali kako je riječ o prvoaprilskoj šali, stiglo je zvanično objašnjenje. Portparolka Stejt Dipartmenta Morgan Ortagus pojasnila je da  kupovina te opreme  uslijedila nakon telefonskog razgovora kojeg su 30. marta imali predsjednici dvije države, Donald Tramp i Vladimir Putin.

U izjavi se ne navodi koliko su Sjedinjene Države platile Rusiji za opremu, koju je zvanična Moskva opisala kao pomoć, kao uostalom i većina ovdašnjih medija.

Obje zemlje obezbjeđivale su jedna drugoj pomoć u vremenima krize u prošlosti, i to će bez sumnje raditi i ubuduće. Vrijeme je da zajednički radimo kako bi pobijedili zajedničkog neprijatelja koji prijeti nam svima prijeti, kazala je Ortagus.

Mnogi eksperti smatraju da je isporuka ruskih zaliha dio kampanje dezinformisanje i propagande Kremlja, kojim se jača unutrašnja pozicija Putina, dok se spoljnom svijetu njegova zemlja prikazuje kao spasilac. U međuvremenu, kako su javili američki mediji, analitičari su upozorili Trampa da  Moskva koristi takve akcije kako bi ojačala uticaj i šanse da im se ukinu američke sankcije zbog miješanja u predsjedničke izbore 2016. Tramp nije želio da previše komentariše tu situaciju, ali je naveo da ga nimalo ne brine ruska propaganda, već da je najbitnija oprema koja može spasiti mnogo života.

S druge strane rusko Ministarstvo vanjskih poslova ne poriče da je Vašington platio opremu. Doduše, kažu da su SAD platile pola opreme, dok je drugu polovinu troškova podnijela Moskva. Te tvrdnje demantuje tekst Rojtersa Amerika plaća kompletnu pošiljku”. Ta novinska agencija prenosi izjavu visokog zvaničnika Bijele kuće, koji je želio da ostane anoniman ali je saopštio da je njegova zemlja platila isporuku.

Sjedinjene Države hitno nabavljaju opremu, koja nam stiže iz raznih zemalja. Cijenimo što nam Rusija prodaje tu opremu ispod tržišne vrijednosti, pojasnio je visoki zvaničnik.

Američki mediji nijesu uspjeli da saznaju vrijednost kompletne pošiljke, ali su objavili da je stiglo 60 tona zaliha, koje uključuju respiratore, maske i ostalu zaštitnu opremu.

I ruska opozicija kritikovala je Putina zbog isporuke SAD-u, potencirajući da i Rusiji fale maske i mediicnska oprema za borbu protiv virusa.

Nevjerovatna priča u kojoj prodajemo SAD-u nevjerovatnu količinu medicinskog materijala, kada cijeloj Rusiji van Moskve, to fali, tvitovao je Leonid Volkov, bliski saradnik vodećeg Putinovog kritičara, Alekseja Navaljnog.

UPDATE: Nakon objave, redakcija Novosti je doradila originalni članak, dodavši da se hapšenje odvilo prije dva mjeseca, a ne danas.


Na portalu Novosti 5. aprila objavljen je članak pod naslovom: Profesor sa Harvarda NAPRAVIO I PRODAO KORONA VIRUS Kini? FBI u velikoj akciji uhapsio stručnjaka i još dva Kineza (VIDEO), a kasnije su ga preuzeli portali Espreso, Informer i Izazov, Kodex, Kurir, RTV BN, MontenegroClick i Pink.

U članku se tvrdi da su danas uhapšeni profesor na univerzitetu Hardvar, Čarls Liber (60) i još dvojica Kineza uhapšeni u Americi, jer postoje indicije da su oni prodali korona virus kineskoj državi.

Pozivajući se na FBI dodaju:

FBI je objavio da postoje indicije SAD su upravo otkrile čoveka koji je proizvodio i prodavao korona virus Kini. Doktor Čarls, šef odeljenja za hemiju i biologiju u Harvard univerzitetu je uhapšen – rekli su čelni ljudi FBI prilikom obraćanja naciji.

Međutim, ovo je još jedna dezinformacija. O čemu se radi?

Američko Ministarstvo pravde je 28. januara objavilo na svom zvaničnom sajtu da su profesor sa Univerziteta Harvard i dvojica kineskih državljana optuženi u tri odvojena slučaja povezana s Kinom.

Profesor Čarls Liber, predsjedavajući Odjeljenja za hemiju i hemijsku biologiju na Harvard univerzitetu uhapšen je i optužen uz krivičnu prijavu za davanje materijalno neistinitih, izmišljenih izjava o prijemu finansijskih sredstava iz Kine.

Prema sudskim dokumentima, od 2008. godine, dr Liber je primio više od 15 miliona dolara grantova od Nacionalnog instituta za zdravstvo (NIH) i Ministarstva odbrane (DOD). Jedna od stavki tih grantova bila je da je doktor dužan obavijestiti ova tijela o značajnim finansijskim donacijama odnosno podršci koje bi doktor evenutalno primio od stranih vlada ili stranih entiteta.

Kako se otkrilo, Liber je u periodu od 2012. do 2017. bio „strateški naučnik“ na Tehnološkom univerzitetu u Vuhanu (WUT), kroz program Hiljadu talenata.   Prema ugovoru sa tom ustanovom primao je 50.000 dolara mjesečno, imao je pokrivene troškove stanovanja, primio je dodatnih 1.5 milona za osnivanje istraživačke laboratorije i morao je raditi ne manje od 9 mjeseci godišnje za WUT.

U žalbi se navodi da je 2018. i 2019. godine, Lieber lagao o svojoj umiješanosti u Plan hiljade talenata i povezanosti sa WUT-om prilikom razgovora sa itražiteljima iz Nacionalnog instituta za zdravstvo, odnosno tvrdio je da nikada nije bio učesnik tog programa.

Kada je riječ o dvojici kineskih državljanina iz ove vijesti, oni su nepovezani sa doktorom Liberom. Optuzeni su za krali istraživanja iz institucija u kojima su boravili i slali ih u Kinu. Treba dodati da su ova tri slučaja potpuno nepovezani, osim u činjenici da se u svakom spominje Kina.

Dakle, doktor je uhapšen zbog neistina upućenih američkim vlastima povodom finansiranja iz inostranstva i nema povezanosti sa korona virusom.

Na ovu temu su pisali brojni svjetski mediji krajem januara i početkom februara ove godine.

UPDATE: Nakon našeg saopštenja crnogorski mediji CDM, RTCG, Portal Analitika, Antena M, Pobjeda, FOS Media i Kolektiv su ispravili informaciju i objavili da Kina zvanično nije proglasila kraj epidemije.


Brojni crnogorski i regionalni portali objavili su danas informaciju da je Kina proglasila kraj epidemije korona virusa. Ta vijest je, sudeći prema komentarima, obradovala mnoge građane, ali nažalost nije tačna.

Crnogorski portali Analitika, IN4S, CDM, RTCG, Pobjeda, Antena M, PV informer, FOS Media, Kodex, Kolektiv i Standard objavili su identičnu vijest – “Kina proglasila kraj epidemije”, pozivajući se na banjulučku ATV i Sputnik. U informaciji se navodi kako je širenje COVID-19 virusa na teritoriji  Kine potpuno zaustavljeno, kao i da je broj potvrđenih slučajeva infekcije manji od 3.000.

Portali su prenijeli izjavu predstavnika Komiteta za zdravstvena pitanja Kine, Mija Fenga.

S druge strane, svjetski mediji među kojima su Rojters, Njujork Tajms, Ju-es njuz, kao i kineski portal Sinhua.net, objavili su kompletniju informaciju  u kojoj se nigdje ne navodi da je proglašen kraj epidemije, već je u prvi plan stavljena pojava novih importovanih slučajeva korona virusa u Kini. Navodi se i da je zbog toga povećana opasnost od drugog kruga zaraze, u trenutku kada je prenos među domicilnim stanovništvom u Kini faktički zaustavljen, jer je broj tih zaraženih pao ispod 3.000.

Takođe, ti mediji objavljuju kompletan citat Fengove izjave.

“Kina je već zabilježila 693 uvezenih slučajeva korona virusa iz čak 42 zemlje, što znači da je mogućnost nove runde širenja zaraze relativno visoka”.

Navodi se i da virus sa sobom u Kinu donose uglavnom državljani te zemlje sa boravkom u inostranstvu, kao i da je subotu registrovano 45 novih tih slučajeva, što je za devet manje u odnosu na prethodni dan.

Ovaj slučaj potvrđuje samo da u ovim, posebno osjetljivim danima, kada svi čekamo ohrabrujuće vijesti, mediji bi trebalo da obrate dodatnu pažnju i do kraja provjere svaku informaciju.

Digitalni forenzički centar i ove sedmice registrovao je brojne dezinformacije i nove teorije zavjere o korona virusu. Osim toga pokrenuli smo i lajv blog na kojem objavljujemo najvažnije informacije o COVID-19 iz Crne Gore, regiona i svijeta. Šta je sve obilježilo prethodne dane pogledajte u DFC-ovom sedmičnom pregledu.

Opasan video kruži Fejsbukom

Fejsbukom se širi video, postavljen prvobitno na stranici Danak u krvi u Srbiji, putem kojeg se želi poručiti da korona virus ne predstavlja prijetnju. Akteri videa su dr Volfgang Vodarg,  njemački pulmolog i dugogodišnji poslanik Bundestaga ispred SPD-a, zatim dr Tom Džeferson sa danskog Kohren instituta i dr Mihael Kenč. Njih 3 govore o trenutnoj situaciji za njemački Zweites Deutsches Fernsehen (2DF) i ističu 2 teze:

  1. COVID-19 ne predstavlja veću opasnost od gripa
  2. Ne zahtjeva mjere izolacije, ljudi su bespotrebno u karantinu bez medicinskog objašnjenja

U periodu epidemije pojavile su se brojne teorije, koje se šire na dnevnom nivou. Za ovakve sadržaje karakteristično je da iznose niz tvrdnji, predstavljenih kao činjenice, između kojih se utvrđuju uzročno-posljedične veze, bez nuđenja bilo kakvih kredibilnih dokaza.

Ovim putem još jednom upućujemo apel svim građanima da objave pojedinaca na društvenim mrežama nijesu kredibilan izvor informacija o koronavirusu. Potrebno je pratiti objave i informacije koje dolaze sa zvaničnih i kredibilnih adresa poput Instituta za javno zdravlje, Ministarstva zdravlja i Svjetske zdravstvene organizacije.


Izostanak pomoći

Jerusalem Post objavio je navodnu izjavu izraelskog doktora koji je stacioniran u Parmi. Kako se navodi u članku, doktor Peleg je izjavio za Kanal 12 da zbog nedostatka kapaciteta, Italija više ne pruža pomoć ljudima starijim od 60 godina. Takvu niti sličnu izjavu nije moguće pronaći u originalu. S druge strane, objavu su osudili brojni Italijani na Fejsbuku, rekavši da se radi o lažnoj vijesti.


Uhapšena ruska državljanka zbog širenja dezinformacija

U Crnoj Gori je uhapšena ruska državljanka zbog širenja lažnih vijesti i dezinformacija u vezi korona virusa. Naime, A.G. (35) je objavila na jednoj društvenoj mreži da je u Crnoj Gori oko 1.000 oboljelih od korona virusa, da je šestoro umrlo i da Crnu Goru očekuje scenario kao u Italiji, kao i da je osoblje hotela Avala zaraženo i hospitalizovano.


Izazivanje panike zbog virusa

Velimir Eraković u tekstu za portal Pravda piše o lošoj situaciji u kojoj se nalazi Crna Gora, pogođena korona virusom. U tekstu se govori o lošoj situaciji u karantinima, o kršenju prava na privatnost i navodnoj prevari za moratorijum na kredite, te da je Crna Gora pred bankrotom zbog zaustavljanja kriminalnih djelatnosti usljed virusa (šverca droga, cigareta i oružja).


Korona “ujedinila” bivšu Jugoslaviju

Korona “ujedinila” bivšu Jugoslaviju. Pogledajte koliko je tim DFC-a zabilježio objava na Tviteru u periodu 20-26. mart, koji su heštegovi i emotikoni najpopularniji, kao i koji regionalni mediji objavljuju najviše vijesti o COVID-19.


Pokrenuli smo COVID-19 lajv blog

Dobijamo vijesti o virusu korona putem društvenih mreža, medija, notifikacija. Na svakom koraku postoje nepotpune ili lažne informacije, uprkos naporima nadležnih i medija da ih uklone. Mnogi zbunjeni od te buke i dalje traže odgovore. Cilj DFC bloga je da na krajnje jednostavan način predstavimo dokaze o dezinformacijama i narativima koji se šire u medijima i na društvenim mrežama, ali i da vam prezentujemo zvanične informacije o pandemiji.


G7 konstatovala kinesku dezinformacionu kampanju

Grupa sedam industrijski najrazvijenijih zemalja svijeta G7 konstatovala je kinesku “kampanju dezinformisanja” o novom koronavirusu, izjavio je šef američke diplomatije Majk Pompeo.


Infodemija

U vrijeme pandemije korona virusa građani i mediji suočavaju se sa brojnim dezinformacijama. Kada je riječ o zemljama Zapadnog Balkana na internetu i u medijima je u prethodnih 30 dana zabilježeno oko 245 hiljada objava koje se odnose na korona virus. Naš kolega Milan Jovanović je za RTCG govorio o opasnosti od lažnih vijesti u doba epidemije.


Muškarac koji je preminuo u Laciju nije crnogorski državljanin

Pojedini crnogorski i srpski mediji objavili su lažnu vijest da je u Laciju preminuo muškarac (33) koji je crnogorski državljanin a ujedno i najmlađa žrtva korona virusa u toj pokrajini. Iz Ministarstva vanjskih poslova Crne Gore navode da informacija koju su prenijeli pojedini crnogorski mediji, pozivajući se na italijanski sajt i objave na društvenim mrežama, nije tačna.


Duboka država, baba Vanga i korona virus

Sedmicu za nama su obilježile brojne teorije zavjere. Jedan od lidera Demokratskog fronta, Nebojša Medojević, tvrdi da je čitava kriza nastala pojavom COVID-19 zapravo vještački projekat iza kojeg stoji duboka država i da je cilj pravljenje haosa u Evropi, pogotovo u pravoslavnom svijetu. Gostujući u YouTube emisiji „Intervju – u Centar”, Medojević je istakao da isti moćnici svijeta stoje iza preseljenja vojnih formacija IDIL u Evropu, koju mediji nazivaju „migrantski problem“.

S druge strane, u spornom tekstu objavljenom na srpskom Telegrafu, a zatim portalu Politika Ekspres, tvrdi se da je baba Vanga predvidjela COVID-19. Ta dva članka pronašla su svoj put do preko 30 Fejsbuk grupa, koje kumulativno broje preko 2 miliona ljudi.


Sputnjik: Moguće da je virus napravljen s ciljem smanjivanja italijanske populacije

Tim Sputnjika iz Letonije, u članku objavljenom 15. marta iznosi niz neosnovanih teorija zavjere o porijeklu korona virusa. Od ideje da COVID-19 potiče iz Letonije, do one da je stvoren kao sredstvo za smanjenje broja starijih osoba u Italiji. Kao tezu u korist svoje tvrdnje dodaju da Italija ima veliki broj penzionera, koji s velikim primanjima opterećuju budžet.


Konte postao Bolsonaro

Viralna objava na Fejsbuku, koja navodno sadrži izjavu italijanskog premijera Đuzepea Kontea, zapravo je lažna.

“Izgubili smo kontrolu. Ne razumijem šta možemo više da uradimo, sva rješenja na zemlji su iscrpljena. Naša jedina nada ostaje na nebu, Bože spasi svoje ljude.”

Post pokazuje i navodnu Konteovu fotografiju.

Kako se ispostavilo citat je izmišljen. Ne pojavljuje se ni na jednom kredibilnom sajtu kada se traži na Guglu, a poruka se ne podudara sa nedavnim mjerama koje je Italija preduzela. Treba dodati da se na propratnoj fotografiji nalazi predsjednik Brazila Bolsonaro, a ne osoba čija se izjava navodi.

Uprkos tome što ju je Fejsbuk označio kao lažnu, objava se proširila društvenim mrežama.


Poljska zabranila prolaz ruskim avionima

Ministarstvo spoljnih poslova Poljske i zamjenik ministra vanjskih poslova potvrdili su da Varšava nije blokirala nijedan avion za Italiju, dodajući da poljski vazdušni prostor ostaje otvoren za tranzit. Odgovori su uslijedili nakon tvita ruskog senatora Alekseja Puškova koji je tvrdio da je ruski avion za Italiju natovaren dobrima za borbu protiv koronavirusa morao da skrene, nakon što su vlasti zemlje zabranile ulazak u poljski vazdušni prostor.

Nakon zvaničnog demantija, senator je izbrisao svoj tvit.


Koordinisani “napadi” na pričešće

Na članku na portalu Srbin.info tvrdi se da mediji u Srbiji i Crnoj Gori koordinisano napadaju SPC, zbog vjerskih okupljanja i pričešćivanja jednom kašičicom.

Navode i da “postavljanje ljudi pred izbor zdravlje ili slobodva vjere nije ništa drugo nego opasna manipulacija koja treba da opravda totalitarni poredak.”

Vlasti širom svijeta zabranjuju i kažnjavaju svaki vid okupljanja, ne kao izraz totalitarizma, već kao vid prevencije širenja virusa.

Koliku opasnost u ovom trenutku epidemije predstavljaju okupljanja svake vrste, pa i vjerska govore dvije vijesti.

Prva, da su episkop valjevski Milutin i dvojica sveštenika te eparhije ove sedmice dobili korona virus, prilikom služenja liturgije. U zvaničnom saopštenju eparhije se navodi da je “kao vrijedni pastir hodio i služio u svojoj eparhiji, onako kako već više od pola vijeka služi Bogu i rodu”.

Druga, da je papa Franjo juče na Trgu svetog Petra u Vatikanu započeo je svoj vanredni Urbi et orbi na kojm se moli za kraj pandemije koronavirusa i daje svom potpuni oproštaj vernicima. U normalnim okolnostima, Trg bi bio pun ljudi koji slušaju papinu poruku, ali juče nije bilo nikoga.

Slika koja je već sada ušla u istoriju

Na društvenim mrežama kruži snimak dvojice Italijana koji na moskovkskom aerodromu kupuju navodno efikasan lijek protiv korona virusa. Dvojac je ušao u apoteku i kupio „Arbidol“ a navodno je efikasan u borbi protiv korona virusa. Štaviše, na ambalaži lijeka nacrtan je korona virus. Jedan od aktera videa govori da je „bilo toliko smrtnih slučajeva u Italiji, jer ovaj lijek nije dostupan, dok se Rusi mogu zaštititi zahvaljujući njemu“.

Lijek „Arbidol“, koji se pogrešno naziva Abidol,  razvila je ruska farmaceutska kompanija „JSC Pharmstandard“, nije dostupan u Evropi i Sjedinjenim Državama, jer ga Evropska medicinska agencija (EMA) i Uprava za hranu i ljekove (FDA) ne ubrajaju u svoju odobrenu listu ljekova za grip. To je razlog zašto se taj lijek može kupiti u Moskvi, ali ne u Evropi i SAD-u.

„Arbidol“, je zapravo ime lijeka generičkog naziva „umifenovir”, koji nije nastao, kako se u klipu navodi, 2019. godine, već sedamdesetih godina u Sovjetskom Savezu. Patentno pravo isteklo je 2007. godine i od tad „ arbidol” proizvodi više kompanija u Rusiji, Bjelorusiji i Kini.

Grafički prikaz tvitova o “abidolu” ili “arbidolu” na Tviteru

Osim ovog, pojavio se još jedan video sa istim tvrdnjima. Neimenovana osoba sa našeg govornog područja trvdi da se radi o nekom antivirusnom sredstvu, protiv epidemije.

Dodaje da ga je apotekarka uvjerila kako taj virus nije ništa novo već je oduvijek bio tu.

„Nikakva panika, drugari prijatno i sve najbolje iz Rusije“, zaključio je na kraju video snimka.

SZO na svojoj veb-stranici posvećenoj trenutnoj pandemiji eksplicitno navodi da trenutno ne postoji lijek za liječenje ili prevenciju ovog virusa.

Više puta smo naglasili kako objave pojedinaca na društvenim mrežama nijesu kredibilan izvor informacija o korona virusu. Kada se pronađe lijek to ćemo saznati od nadležnih institucija, a ne na Fejsbuku ili ostalim društvenim mrežama. Potrebno je pratiti objave i informacije koje dolaze sa zvaničnih i kredibilnih adresa poput Svjetske zdravstvene organizacije, Instituta za javno zdravlje i Ministarstva zdravlja.

Dok se svijet svijet bori s korona virusomom,  stigle su i neke ohrabrujuće vijesti. Pacijent u Đenovi (79 godina) izliječen je od korona virusa eskperimentalnim lijekom „Remdesivir“. S druge strane, u Kini, tačnije u Vuhanu juče nije zabilježen nijedan novi slučaj obolijevanja.

Koordinisana kampanja, usmjerena protiv Crne Gore, kojom se u posljednja 3 mjeseca u kontinuitetu šire negativne, bizarne i lažne informacije, ne jenjava.

Posljednjih dana plasira se narativ da  NATO od predsjednika Crne Gore zahtjeva da uvede vanredno stanje, kao odgovor na aktuelne litije koje se održavaju dva put sedmično. Ta lažna vijest je prvobitno objavljena na portalu Srpsko ujedinjenje, a istu su prenijeli i srpski portali Alo, Vidovdan i Opcija.

Svi tekstovi koji forsiraju taj narativ imaju nekoliko zajedničkih nedosljednosti:

  1. U njima se bez ikakvog kredibilnog dokaza tvrdi da je na desetine NATO specijalaca stiglo u Crnu Goru, te da su smješteni u iznajmljene vile u Podgorici i Budvi i uveliko rade na projektu lomljenja kičme Srpskoj pravoslavnoj crkvi.
  2. Tvrdi se da su NATO specijalci pod rukovodstvom Stjuarta Piča, koji se nalazi van Crne Gore. Maršal Stjuart Pič je predsjedavajući vojnog komiteta NATO i kao takav nema mandat da komanduje snagama NATO, već da sa vojnog aspekta daje savjete Sjevernoatlantskom savjetu, kao najvažnijem tijelu NATO.
  3. U tekstovima se bez izvora i dokaza navodi da je u nedavnoj posjeti Sjedinjem američkim državama, predsjedniku Đukanoviću saopšteno da bi bilo kakav kompromis sa SPC bio šamar NATO i da je to neprihvatljivo.
  4. Pomenuti portali navode crnogorske medije kao izvore. Ono što je činjenica jeste da nijedan crnogorski medij nije pisao o potencijalnom vanrednom stanju. Jedino mjesto u kojem se ova tema obrađivala bilo je pismo Demokratskog fronta Aivu Oravu i misiji EU u Crnoj Gori

Na te objave reagovalo je i Ministarstvo odbrane Crne Gore saopštenjem kojim demantuje navode u pojedinim medijima iz Srbije o angažovanju NATO specijalaca u Crnoj Gori. Apsolutno su netačni i njima se još jednom nastoji na flagrantan način dezinformisati i obmanuti javnost.

Dolazak NATO kontrahibridnog tima u Crnu Goru izazvao je mnogo pažnje, pogotovo u dijelu medija naklonjenih senzacionalističkim narativima.

Iako je cilj posjete sajber stručnjaka našoj zemlji usavršavanje crnogorskog kadra za odbranu od sajber napada, kako je potvrđeno iz Alijanse, pojedini mediji su posjetu okarakterisali na njima svojstven način.

Tako portal Borba od  21. novembra izvještava da je specijalni NATO tim stigao u našu zemlju kako bi kontrolisao rad internet portala, prije svega Borbe, IN4S i Sputnik. U tekstu, se dodaje da tim raspolaže savremenom opremom koja služi za hakerske upade i obaranje sajtova i portala kad procijene da je to neophodno.

I Boško Vukićević, član pokreta Sloboda narodu, u svojoj kolumni za isti portal piše: Ni u najmanjoj mjeri me ne iznenađuje podatak da američki kontrahibridni tim koji ovih dana boravi u Podgorici preuzima određene nadležnosti od crnogorske ANB. Radi se, prije svih, o nadležnostima iz oblasti praćenja antirežimskih i anti-NATO aktivista na društvenim mrežama, slobodnih portala i medija, kao i preduzimanja određenih mjera protiv njih.

U sličnom tonu je i izjava Marka Milačića za Sputnik Srbija u kojoj  naglašava da je NATO tim u našoj zemlji kako bi špijunirao građane (1. decembar).

Na pomenute objave nadovezuje se 10. decembra i sprski portal Alo tekstom pod naslovom: NA POMOLU JE HIBRIDNI RAT U SRBIJI – Sukobiće se dve svetske sile. Time se insinuira da kontrahibridni tim iz Crne Gore planira da proširi svoja dejstva na čitav Balkan s ciljem obaranja proruski orjentisanih sajtova, a spisak je, kako tvrde, već formiran. Ti sajtovi više neće moći da se otvaraju u Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji i Albaniji, a plan je da se to isto uradi u Srbiji.

Problem sa tim i sličnim objavama je što ne počivaju na kredibilnim dokazima, već se uredništva pozivaju na dobro obavještene diplomatske izvore i interna saznanja. I premda je vjerodostojnost takvih tvrdnji i podataka lako oboriva, ipak ima prođu kod određenih slojeva populacije, zbog čega može imati dugoročno štetne posljedice.

DFC magazin broj 15

Priče o gubljenju suvereniteta države, slobodi koju će imati NATO vojnici, te o mogućim napadima drugih zemalja ili terorističkih organizacija kojima se NATO zamjerio, datiraju još iz vremena pristupnih pregovora Crne Gore s Alijansom. Već tada su u etar crnogorske i srpske medijske i političke scene, oponenti crnogorskog članstva u Sjevernoatlantski savez lansirali slične narative.

Stoga nije novost ni tekst pod naslovom Nije da se ne gradi: NATO objekti na sve strane, šta sve Alijansa kontroliše u Crnoj Gori, objavljen na portalu IN4S, 5. novembra. U njemu se navodi da su od ulaska Crne Gore u NATO bez referenduma prorežimski mediji javnost neprekidno bombardovli informacijama o dobrobiti članstva u tom Savezu. Pozivaju se na priznanje Duška Markovića da se u trenutku pristupanja ovom agresivnom vojnom savezu čak 85% građana protivilo takvom činu.

Ta tvrdnja portala koja se odnosi na navodno priznanje premijera Markovića nije tačna, već je tendenciozno stavljena u taj kontekst s namjerom dezinformisanja čitalaca i navođenja na pogrešne zaključke. Crnogorski premijer je u intervjuu za Radio-televiziju Kosova (RTK) uoči posjete Prištini 6. februara 2018. godine izjavio da je Vlada CG priznala Kosovo uprkos tome što je više od 85 odsto građana bilo protiv toga.

Tačno je da je netačno

To nije jedini put da IN4S istu izjavu Markovića, koja se odnosi na protivljenje 85 odsto građana stavlja u kontekst članstva u NATO, a ne priznanja Kosova. Urednik portala, Gojko Raičević, učestvovao je na prvom Rusko-balkanskom samitu narodne diplomatije, održanom u Voronježu u Rusiji 12. novembra 2019. godine. Tom prilikom je ponovo istakao vijest o crnogorskom članstvu u NATO, uprkos navodnom protivljenju 85% populacije.

Autor se dotakao i izgradnje vojnog poligona na Sinjajevini. Kako piše portal, pored održavanja vježbi VCG, postoje indicije da će poligon biti korišćen u druge svhe, što izaziva ozbiljnu zabrinutost. Istraživački centar IN4S je došao do saznanja da postoji plan da se poligon na Sinjajevini koristi i za odlaganje štetnog otpada, ne navodeći nijedan konkretan dokaz za te tvrdnje.

Sinjajevina je posljednjih mjeseci bila često u fokusu javnosti kroz polemike i debate zbog bojazni od mogućeg ugrožavanja životne sredine. Međutim, iz Ministarstva i Vlade su više puta naveli da će se poligon koristiti isključivo za vježbovno-strelišne potrebe Vojske, a ne za uništavanje viška naoružanja, kako se često navodilo u medijima.

Čitajući te i slične objave, nameče se zaključak da se pojedini portali po nekom ustaljenom rasporedu povremeno vraćaju na već istrošene i osporene teme kada im ponestane ideja za nove.

Saopštenje Vlade CG

Uzimajući u obzir u koje svrhe se planira korišćenje predmetne lokacije, formiranje vježbovno-strelišnog poligona za potrebe Vojske Crne Gore neće imati uticaja na zagađenje životne sredine, a na to ukazuje i izvještaj o izvršenom mjerenju radioaktivnosti u životnoj sredini – vazduh, voda, tlo koje je za potrebe Ministarstva odbrane Republike Sjeverne Makedonije sačinila JZU Institut za javno zdravlje Republike Sjeverne Makedonije na vojnom poligonu Krivolak, nakon vježbe koja je trajala mjesec dana.

DFC magazin broj 14

Portal RIA Novosti (rus. РИА Новости) objavio je 20. oktobra 2019. tekst pod naslovom Švedski ekonomista: 2024. godine Rusija će se raspasti ili uništiti svijet.

Tekst na ironičan način predstavlja knjigu Krah 2024. godine, autora Stefana Folstera, renomiranog švedskog ekonomiste. Autor u knjizi predviđa hibridni rat koji će Rusija navodno započeti 2024. godine protiv Zapada. Interesantno je da rat započinje u Crnoj Gori. Knjiga je objavljena početkom septembra ove godine. Prema pisanju RIA Novosti, Rusija bi prvobitno preuzela kontrolu nad finansijskim sistemom, kako bi ukinula sankcije koje su joj nametnute, a onda bi počela da osvaja ostale zemlje.

Knjiga Krah 2024.

Prema navodima iz knjige, Rusija će agresivne aktivnosti započeti u Crnoj Gori, gdje će bajkeri poznati kao Noćni vukovi, naoružani do zuba, organizovati državni udar. Zatim će Rusija preći na Srbiju i Bugarsku, nakon čega će Kremlj započeti invaziju iz Krima na jug Ukrajine itd. Naposljetku će Stokholm postati žrtva koju će Rusija jednostavno raznijeti da bi zastrašila Zapad, a zapadni saveznici neće krenuti u odbranu s obzirom da Švedska nije članica NATO.

Portal RIA Novosti dalje iznosi kako će, prema knjizi, Rusija 2024. godine zauzeti Crnu Goru, Bugarsku i Srbiju, anektirati južnu Ukrajinu i raketom sravniti Stokholm, nazivajući ovaj triler još jednom naučno-fantastičnom knjigom objavljenom na Zapadu. I sve bi bilo u redu, ali oni pokušavaju nametnuti lokalnom stanovništvu tu zavjeru kao realnu prognozu vjerovatnih događaja, kao da su Rusi već započeli sa primjenom tog scenarija. Djelo koje sadrži očigledne tragove klevete aktivno se propagira u švedskim novinama i predstavlja upozorenje naivnim Šveđanima, piše u komentaru pomenutog teksta na portalu Ria Novosti.

Portal naglašava i odabir godine – 2024. Mnogi su predviđali da će se Rusija raspasti 2017. Međutim, 2017. je prošla, a svi koji su se našli u ulozi vizionara počeli su da smišljaju novi datum, s tim što za taj novi datum imaju objašnjenje – predstojeće predsjedničke izbore u Rusiji. Zanimljivo je i da se u knjizi pojavljuju prava imena političara i javnih ličnosti današnje Rusije. Samo Putin je pomenut 89 puta. Najtragičnije je što je autor ove fantazije veoma poznata osoba u svojoj zemlji. Stefan Folster je švedski ekonomista, dobitnik je nagrade za Najbolju knjigu godine od strane brojnih finansijskih časopisa, zaključuje autor teksta na navedenom portalu.

Sudeći po tekstu Ria Novosti, knjiga Krah 2024. godine je očigledno izazvala burne reakcije u Rusiji.

Stefan Folster je na ekonomskom forumu Investor Meeting, održanom 1. septembra, izjavio kako je u knjizi predstavio donekle realno stanje što se tiče finansija i ekonomije, ali je i upozorio da triler nije samo zabavnog karaktera, već tjera na razmišljanje svakoga ko brine za budućnost Švedske i za sopstvene finansije.